Stort, dansk studie trukket tilbage: Havde overset fatal fejl
Fejl dansk studie Aarhus Universitet kvantecomputere kunstig intelligens

Efter fire år blev det omstridte studie endeligt, men stille trukket tilbage. (Billedmodifikation: Nature/Shutterstock)

Efter fire år blev det omstridte studie endeligt, men stille trukket tilbage. (Billedmodifikation: Nature/Shutterstock)

Kilde: 
28 december 2020

Et stort, dansk studie, der tilbage i 2016 skabte overskrifter med sin konklusion om, at mennesker var bedre end supercomputere til at løse visse kvantefysiske problemer, blev i al stilhed trukket tilbage tidligere i år, efter det kom frem, at studiet byggede på en fejl, skriver Berlingske Tidende.

Historien blev i sin tid også bragt på Videnskab.dk.

Studiet var et eksempel på ‘gamification’, hvor tusindvis af mennesker spillede et spil udviklet af forskerne og derved leverede løsningsforslag på kvantefysiske problemer, som forskernes egen algoritme ikke kunne løse lige så godt.

Allerede kort tid efter udgivelsen fik studiet dog kritik fra andre forskere, og med årene voksede kritikken, indtil Aarhus Universitet til sidst udgav koden bag algoritmen.

Ganske rigtigt viste det sig, at der var trykfejl i en enkelt linje af den kode, som forskernes algoritme bestod af, og derfor virkede algoritmen ikke, som den burde.

22. juli 2020 blev studiet så endeligt trukket tilbage, men universitetet og forskerne har fået kritik for, at det tog så lang tid at få udgivet koden og bekræftet fejlen.

Tilføjelse 29. januar 2021: Forskerne bag studiet har udgivet en rettet version af det oprindelige studie, hvor de fastholder konklusionen om, at mennesker i samarbejde med computere kan være bedre til at løse kvantefysiske problemer end algoritmer alene. Det er publiceret i tidsskriftet Physical Review Research.

cll

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.