Sensation: Beboelig planet fundet hos Solens nabo
Astronomer har fundet en beboelig planet kun 4,2 lysår herfra. Proxima b er sandsynligvis en klippeplanet som Jorden, og der kan være en behagelig temperatur på overfladen. Kommende teleskoper kan afsløre, om der er liv på planeten.
Proxima b

Det er umuligt at sige, hvordan der ser ud på Proxima b, men her er en kunstners bud. Udover moderstjernen Proxima Centauri kan man ane de to stjerner Alfa Centauri A og B på himlen over planeten, for stjernen tilhører et triplestjernesystem. (Illustration: ESO/M. Kornmesser)

Den stjerne, der er tættest på Solsystemet, hedder Proxima Centauri. Det er en lille og ganske uanseelig rød dværgstjerne, der ikke har gjort det store væsen af sig, men nu får den masser af opmærksomhed.

Det har nemlig vist sig, at den har selskab af en planet, der ikke er meget større end Jorden, og som kredser rundt i en afstand fra stjernen, der er passende for liv.

Den nærmeste stjerne – hvis vi ser bort fra Solen – kan altså have en beboelig planet. Og det er noget, der begejstrer forskerne:

»Det er da spændende, at der kredser en planet om den stjerne, der er tættest på os. Og det er nogle meget smukke data – der er slet ingen tvivl om, at planeten er der,« fortæller professor Jørgen Christensen-Dalsgaard fra Institut for Fysik og Astronomi på Aarhus Universitet og fortsætter:

»Planeten har en masse, der er tæt på Jordens. Det er mest sandsynligt, at massen er mellem halvanden og to gange Jordens masse, og det betyder, at det nok er en klippeplanet ligesom Jorden.«

»Og så ligger den i den tempererede eller beboelige zone – i en afstand fra stjernen, hvor der kan være flydende vand på overfladen. Det gør den selvfølgelig ekstra spændende, for så er der mulighed for, at liv kan udvikle sig på planeten.«

LÆS OGSÅ: Astronomer finder tempereret exoplanet

Astronomer målte stjernens rokken

Centauri Proxima

Proxima Centauri tilhører stjernesystemet lyser for svagt til at kunne ses med det blotte øje, så man skal bruge et teleskop, hvis man vil se den. Her er stjernen fotograferet af rumteleskopet Hubble. (Foto: ESA/Hubble & NASA)

Planeten har fået navnet Proxima Centauri b eller bare Proxima b, og opdagelsen af den beskrives i en videnskabelig artikel i det anerkendte tidsskrift Nature. Rygterne om planeten har svirret i et stykke tid, og faktisk har forskerne været på sporet af den i årevis.

Et internationalt hold af astronomer har brugt teleskoper ved Det Europæiske Syd Observatorium (ESO) i Chile til at opfange lys fra stjernen i de seneste 16 år, og med de nyeste data fra observationer foretaget stort set alle nætter mellem 19. januar og 31. marts i år kan de nu konkludere, at den er god nok.

Nu står det nemlig klart, at bølgelængden af lyset fra Proxima Centauri varierer en smule, fordi stjernen bevæger sig frem og tilbage på himlen. Det gør den, fordi stjernen påvirkes af tyngdekraften fra planeten.

Når man siger, at en planet kredser omkring en stjerne, er det faktisk ikke helt rigtigt. I virkeligheden kredser begge objekter omkring deres fælles massemidtpunkt. Stjernen er bare så gigantisk i forhold til planeterne, at den ikke rokker sig ret meget ud af stedet – men nok til, at det kan måles, og det er det, astronomerne har gjort.

LÆS OGSÅ: Kepler nærstuderer fjern exoplanet

Et år varer kun 11 døgn

Denne metode til opdagelse af exoplaneter hedder radialhastighedsmetoden, og den beskrives i videoen herunder, hvor Mads Fredslund Andersen fra Aarhus Universitet fortæller om Proxima b.

(Video: Aarhus Universitet)

Ud fra målingerne tør astronomerne nu sige, at planeten er mindst 1,3 gange så tung som Jorden, og at den befinder sig i en afstand fra stjernen, hvor vand kan være flydende. De kan ikke sige præcis, hvilken masse planeten har, men den er nok ikke voldsomt tungere end Jorden.

Et år på planeten varer kun 11,2 jorddøgn, og den kredser rundt ganske tæt på sin stjerne, der til gengæld kun har 15 procent af Solens lysstyrke. Planeten er i bunden rotation, hvilket vil sige, at den altid vender samme side mod stjernen, på samme måde som Månen altid vender samme side mod Jorden.