Kvantecomputere i skyen kan regne på hemmelige data
De første brugbare kvantecomputere bliver sikkert så dyre, at vi kommer til at deles om dem. Nu har danske forskere været med til at finde ud af, hvordan vores data kan holdes hemmelige, selv om vi bruger en andens kvantecomputer til at regne på dem.
Kvantegate

På DTU kan fysikerne eksperimentere med kvante-effekter, der senere kan bruges i en kvantecomputer. Magien opstår i en krystal (i den sorte boks i forgrunden), der udsættes for laserlys.  (Foto: Maria S. Bohn)

Kvantecomputerne kommer. Før eller siden vil det lykkes forskerne at konstruere en brugbar, universel kvantecomputer, der kan bruges til et væld af forskellige beregninger, som den vil kunne udføre langt hurtigere end konventionelle computere.

Men til at starte med vil kvantecomputere utvivlsomt være ekstremt svære at bygge, hundedyre og forbeholdt de få.

Har man ikke råd til sin egen kvantecomputer, men gerne vil foretage beregninger, som kun sådan en kan klare inden for et overskueligt tidsrum, så vil man måske gerne købe sig adgang til andres kvantecomputere.

Via det fremtidige kvanteinternet kan man så sende sine regnestykker til en kvantecomputer i skyen, som det så poetisk hedder. Kvantecomputeren kan for eksempel stå hos Google, Microsoft eller IBM, for nu at nævne nogle firmaer, der i forvejen tilbyder cloud computing og arbejder på at udvikle kvantecomputere. Når kvantecomputeren i skyen er klar med resultatet, bliver det sendt retur til brugeren.

LÆS OGSÅ: Nu kan computerne regne med hemmelige data

Hemmelige beregninger på en fremmed kvantecomputer

Nu ligger både brugbare kvantecomputere og kvanteinternettet et stykke ude i fremtiden, men det er ikke for tidligt at begynde at forberede sig på en tid, hvor man skal have lavet sine kvanteregnestykker hos en fremmed leverandør, som muligvis ikke er til at stole på.

Det mener i hvert fald Christian Scheffmann Jacobsen, der er postdoc på Institut for Fysik på Danmarks Tekniske Universitet (DTU). Sammen med kolleger fra instituttet og fra University of Toronto i Canada har han vist, hvordan man kan få en kvantecomputer til at regne på hemmelige, krypterede data.

»Når vi nu skal til at bruge en helt ny teknologi, kan vi lige så godt sørge for, at sikkerheden er på plads, allerede før teknologien er det,« siger han.

»Der kommer formentlig til at være en centralisering af kvantecomputerne til at starte med. Så vil det være en god ting at kunne bruge vores metode til at sikre sine data. Men det vil selvfølgelig også være brugbart senere hen, hvor kvantecomputere bliver mere udbredte. Så vil det stadig være rart at have nogle fremgangsmåder, som sikrer at informationssikkerheden er intakt.«