Junis himmel byder på planetfest og lysende natskyer
Junis nattehimmel har meget at byde på. Du kan se de tre planeter Jupiter, Mars og Saturn, og så kan du være heldig at få et glimt af lysende natskyer.
Lysende natskyer

Du kan i juni måned være heldig at opleve fænomenet lysende natskyer. (Foto: Paul Christiansen)

Sommeren er over os, og sommersolhverv 21. juni nærmer sig. Det betyder, at dagslyset for alvor dominerer døgnet her i juni måned, der er den måned med flest lyse timer.

Det giver derfor ikke de mest optimale forhold for at se på stjerner, men sommerens stjernehimmel har alligevel noget at byde på. Du kan eksempelvis bruge aftenen og natten på at se på Månen.

Om sommeren står fuldmånen lavt på himlen, hvilken kan få den til at synes større - især når den går op eller ned. Det skyldes den såkaldte måneillusion, som du kan læse mere om her.

Den lyse tid, vi går i møde betyder, at det primært er større himmelegemer, vi kan se.

En tid med tusmørke

De lyse nætter er en periode, hvor Solen ikke dykker så langt ned bag horisonten, men giver genskær på nattehimlen.

Astronomisk set forekommer de lyse nætter, når Solen ved midnat ikke kommer mere end 18˚ under horisonten. I det tilfælde er det i astronomisk forstand tusmørke hele natten.

Vi har haft lyse nætter siden begyndelse af maj, men det er først nu, at vi for alvor kan opleve fænomenet. Vi træder nemlig ind i det, man kalder nautisk tusmørke.

Nautisk tusmørke defineres ved, at Solen er mellem 6 og 12 grader under horisonten. De første stjerner dukker frem, man kan se omridset af genstande, men horisonten kan være vanskelig at skelne.

Men det er vanskeligt at observere nogen forskel. Især hvis man bor i eller tæt ved en stor by, vil der ikke være nogen synlig forskel.

Lysende natskyer kan ses mod nord

Selvom nattemørket lader noget tilbage at ønske,  giver de lyse nætter os til gengæld mulighed for at se lysende natskyer.

I sommermånederne ses lysende natskyer mod nord på det område af himlen, som kaldes tusmørkebuen. Dette område bliver belyst af Solen, og betingelserne for at se skyerne forekommer, når Solen er mellem 6 - 16° under horisonten.

Skyerne lyser med et sølvblåt skær og har ofte et forrevent, fjerlignende udseende.

Lysende natskyer juni

Der er ikke lysende natskyer hver nat, men når der er, ligger de så højt over jordoverfladen, at de ikke er inde i Jordens skygge. Derfor kan de selv om natten rammes af sollyset og spejle dette lys ned til os. Betingelserne for at se skyerne er, at Solen skal være mellem 6 - 16° under horisonten. Det vil sige i tidsrummet mellem 1-1,5 time efter solnedgang til 1-1,5 time før solopgang. (Foto: Shutterstock)

Klare stjerner trodser lyse nætter

Selvom de lyse nætte kan sætte en stopper for stjernekiggeriet, er der alligevel nogle stjerner, der skinner klart igennem.

Sommertrekanten er den mest fremtrædende stjernegruppe på sommerhimlen. Sommertrekanten dannes af stjernerne Vega i Lyren, Deneb i Svanen og Altair i Ørnen. Den står op mod øst i aftentimerne og er på himlen hele natten i sommermånederne.

Jupiter er meget lysstærk

Nogle af solsystemets planeter er også til stede på sommerhimlen.

Jupiter kan ses på aftenhimlen i juni mellem stjernebillederne Løven og Jomfruen. Jupiters store lysstyrke gør, at den allerede kan ses mod sydvest omkring en halv til en hel time efter solnedgang.

I løbet af måneden går den tidligere og tidligere ned, og i slutningen af juni går den ned allerede en halv time efter midnat.

Jupiter er den største planet i Solsystemet og dermed den klareste - kun overgået af Solen. Dens høje lysstyrke betyder, at du kan se den på nattehimlen, selvom vi har lyse nætter over sommeren. (Foto: Nasa)

Mars og Saturn er lidt sværere at se

Når det bliver lidt mørkere, dukker Mars og Saturn op tæt på stjernebillederne Vægten og Skorpionen. Mars er også forholdsvis lysstærk. Den var i opposition til Solen den 22. maj, hvor den var det klareste, den har været siden 2005.

Mars kommer ikke særlig højt på himlen, og det betyder, at den kan svær at observere, fordi lyset skal passere igennem en større del af Jordens atmosfære.

Saturn er i opposition den 3. juni. Det vil sige, at den står modsat Solen set fra Jorden.

Saturn står tæt på Mar, og har derfor samme dårlige observationsforhold. De bedste betingelser er derfor, når Saturn står højest på himlen mod syd. Den 3. juni vil det være lidt efter klokken et om natten.

Redigeret af journalist Anne Marie Lykkegaard og Karsten Bomholt.