Iskoldt eksperiment skal afsløre stoffets hemmelighed
Universets koldeste kubikmeter skal findes i en grotte under et italiensk bjerg. Her vil små temperaturudsving røbe, om vi kan takke de uanseelige elementarpartikler neutrinoer for, at vi er til.
CUORE kryostat neutrinoer

Her inspiceres kryostaten, så forskerne kan være sikre på, at den kan holde CUORE-krystallerne nedkølet til en hundrededel af en grad over det absolutte nulpunkt. (Foto: CUORE Collaboration)

Hvorfor findes der noget i stedet for intet? Hvorfor er der stof i universet, når det egentlig lige så godt kunne være tomt?

Det er et spørgsmål, som fysikerne rigtig gerne vil besvare. Derfor har de designet et eksperiment, der måske kan løse gåden.

Eksperimentet hedder CUORE, Cryogenic Underground Observatory for Rare Events, og det finder sted under 1.400 meter klippe i en grotte dybt inde i det italienske bjergmassiv Gran Sasso.

Her kan det nemlig være i fred for kosmisk stråling, der ellers kunne forstyrre det følsomme eksperiment.

LÆS OGSÅ: Oplev universets mindste og største byggestene

Neutrinoen kan forklare overskuddet af stof

Fysikerne vil forsøge at måle et radioaktivt henfald, som de ikke engang er sikre på eksisterer.

Hvis det findes, er det i hvert fald uhyre sjældent. Men blot et enkelt af disse særlige henfald, der kaldes neutrinoløst dobbelt beta-henfald, vil være en sensation.

En Majorana-partikel er sin egen antipartikel

Det var den italienske fysiker Ettore Majorana, der i 1937 fandt ud af, at en stofpartikel som en neutrino i teorien kan være sin egen antipartikel – omtrent som lyspartiklen fotonen er det.

Derfor kaldes en sådan partikel også en Majorana-partikel.

Det vil nemlig vise, at den uanseelige og nærmest spøgelsesagtige elementarpartikel neutrinoen er sin egen antipartikel.

Og hvis det er tilfældet, kan det være neutrinoernes skyld, at der er et solidt overskud af stof i universet.

»Det er det, der skal til, for at man i det tidlige univers kan opbygge en asymmetri mellem stof og antistof. Og den skal være der, for ellers ville vi ikke være her. Der er nødt til at være mere stof end antistof,« som Steen Hannestad siger det. Han er professor på Institut for Fysik og Astronomi på Aarhus Universitet og ekspert i neutrinoer.

LÆS OGSÅ: Hvad er elementarpartikler?

Stof og antistof bliver til stråling

Da stoffet blev dannet i det meget tidlige univers, var der lige meget stof og antistof. Når stof og antistof mødes, forsvinder begge dele, og der vil kun være stråling tilbage.

Men et eller andet gjorde, at vi i dag lever i et univers med masser af stof og næsten ikke noget antistof. Måske var det neutrinoerne, der reddede os.

I teorien kan neutrinoer spille hovedrollen i et trick, som sørger for, at der i en fysisk proces dukker flere partikler end antipartikler op. CUORE kan måske afsløre, om tricket virker, for i så fald vil man kunne observere neutrinoløse dobbelte beta-henfald.

LÆS OGSÅ: Jagten på spøgelsespartikler er gået ind

Henfald kan give overskud af stof

To typer betahenfald

Når et radioaktivt atom henfalder under udsendelse af en elektron og en antineutrino, kaldes det et betahenfald.

I atomkernen omdannes en neutron til en proton, så kulstof-14 eksempelvis bliver til kvælstof-14.

Det kaldes også et betahenfald, når atomkernen udsender en positron (elektronens antipartikel) og en neutrino, som det for eksempel sker, når en proton omdannes til en neutron i magnesium-23 ved et henfald til natrium-23.

Ved et normalt betahenfald omdannes en af atomkernens neutroner til en proton, samtidig med at der opstår og udsendes en elektron og en antineutrino.

Ved et dobbelt betahenfald, der er en langt sjældnere proces, omdannes to neutroner samtidig til to protoner, to elektroner og to antineutrinoer.

»I kernefysikken kender vi de dobbelte betahenfald. Men det mærkelige i de neutrinoløse dobbelte betahenfald er, at en udsendt neutrino så at sige bliver genabsorberet af systemet. Det kan kun lade sig gøre, hvis en neutrino er sin egen antipartikel,« fortæller Steen Hannestad.

Man kan forstå det på den måde, at to af neutronerne i atomkernen en sjælden gang imellem udveksler en neutrino/antineutrino i stedet for at udsende to antineutrinoer sammen med de to elektroner.

Så bliver resultatet, at der udsendes to partikler – elektronerne – og nul antipartikler.