Oplev universets mindste og største byggestene
Verdensrummet er så uendeligt meget større end vores lille jord. I denne interaktive grafik kan du udforske, hvordan det er bygget op af stort og småt.

Neutrinoer, atomer, elektromagnetiske bølger, gasser, planeter, galakser og mørkt stof. Vores univers er opbygget af et utal af bitte små og kæmpe store strukturer, som selv den dygtigste fysiker skal holde tungen lige i munden for at holde styr på.

Astronomerne har opdaget, at universet er meget forskelligt afhængigt af hvilken del af det, man bevæger sig rundt i. F.eks. ser det ud til, at alle protoner ser ens ud, men at alle store galakser er forskellige.

Ikke alle skalaer af universet er lige godt udforskede. Elementarpartiklerne gemmer stadig på mange hemmeligheder på samme måde som universets fjerneste egne kan fortælle afgørende nyt om, hvad der egentlig skete under Big Bang.

Denne grafik giver en introduktion til alle skalaer, og sætter dem også ind i en sammenhæng ved at bevæge sig fra de allermindste til de allerstørste skalaer. Den interaktive grafik er lavet af amerikanerne Robert Nemiroff (MTU) og Jerry Bonnell (UMCP) i samarbejde med NASA.