Forskere: Sådan kan du redde insekterne
Vil du gerne redde bierne eller undgå, at andre insekter uddør? Så skal du give dem steder at leve i din have eller altankasse – og ikke tænke så meget på økologi, fortæller forskere.

Det største problem for verdens insekter er, at vi har taget deres levesteder fra dem.

I vores iver efter at dyrke skov og landbrug eller udbygge vores asfaltjungle, har vi fjernet krat, vandhuller og læhegn i så stor stil, at især store insekter som bier og sommerfugle mangler steder, de kan overleve.

Problemerne kan du læse mere om i en anden artikel på Videnskab.dk. Her handler det i stedet om, hvordan vi løser problemerne.

Sådan skaber du flere levesteder

Den helt oplagte løsning er selvfølgelig at give insekter flere levesteder.

Det kan du gøre helt enkelt ved at lade noget af din have passe sig selv.

»Hovedprincippet er det samme, om man er lodsejer, sommerhusejer, haveejer eller kun har en altankasse: Man skal give noget af pladsen til naturen, hvor man ikke dyrker den og ikke lader æstetiske begreber råde,« siger Rasmus Ejrnæs, seniorforsker på Institut for Bioscience - Biodiversitet ved Aarhus Universitet.

Rasmus Ejrnæs og lektor Annette Bruun Jensen fra Københavns Universitet har disse gode råd:

• Lad gamle træer og hegn stå
  • ’Fred’ et stykke af græsplænen, som du ikke rører ved
  • Udskyd klipning af hækken til efter den er afblomstret
  • Giv plads til vandhuller
  • Plant vilde blomster i din altankasse, så sommerfugle og bier har noget at hygge sig med
  • Lad træstykker, gamle blade og lignende ligge og rode og falde sammen

»Jeg talte lige med min søster her til morgen. Hendes nabo havde en bunke gamle grene. Da de ville hive den op på deres trailer, fløj der humlebier op. Så fik hun overtalt dem til at lade bunken ligge,« fortæller Annette Bruun Jensen, lektor på Institut for Plante- og Miljøvidenskab ved Københavns Universitet.

»Det handler i virkeligheden om, at man indimellem skal sige, ’vi lader det ligge lidt’: En stak brænde kan stå lidt længere, ting må gerne gå i forrådnelse,« uddyber hun.

Insekter vil elske dig for at give dem et lille insekthus, et insekthotel eller som her en hel insektvæg, som de kan bruge både vinter og sommer. Se galleriet øverst for eksempler fra folks egne haver, meldt ind via vores Facebook-gruppe Red Verden. (Foto: Shutterstock)

Flere sites hjælper med at redde insekter

Du kan hente meget mere inspiration til en vildere have flere forskellige steder, for eksempel:

1. Hos Foreningen Vild Med Vilje eller i Facebook-gruppen af samme navn.
  2. Du kan downloade eller printe inspiration fra forskere ved Aarhus Universitet. De har lavet en guide til, hvordan du giver din have point efter, hvor velegnet den er til insekter og andet liv i haven.
  3. Du kan kaste dig over Rasmus Ejrnæs' egen bog, Den uendelige have.
  4. En fjerde mulighed er at melde dig ind i Videnskab.dk’s Facebook-gruppe Red Verden, hvor du kan få en masse gode råd til, hvordan du kan være med til at gøre verden til et bedre sted, både for insekter, natur og mennesker.

Lad natur være natur

Har du endnu mere plads end blot lidt have, kan du lade hestepærer og kokasser ligge på landstykker eller lade vand oversvømme og danne små søer og damme.

Hvis man har en mark, kan man lade enkelte områder gå i krat eller lade kvas ligge, hvor humlebier kan overvintre.

Man kan også etablere levende hegn, der kan virke som mellemlandingspladser for insekter, eller man kan lave blomsterstriber inde i marken eller rundt om.

»De mest mangfoldige levesteder i agerlandet er de små, udyrkede, våde hjørner og tørre bakker. Visse steder skal natur bare have lov at være natur, ikke kultur. Det er min enkle opskrift,« konstaterer Rasmus Ejrnæs.

Træstub, insekter, Red Verden

En træstub og nogle skåle med vand er både billige, supernemme at lave og »giver de en have med fuglesang og insektsummen året rundt«, melder vores læser Camilla Mehl-Ludvigsen, der har lagt dette foto ind i Red Verden-gruppen på Facebook.

Hjælper det at købe økologisk?

Ifølge et stort studie er et af de fire største problemer for insekter, at de bliver syge eller dræbt af sprøjtemidler på landmandens mark.