Amatørastronom fanger sjældent lys fra supernova
Han skulle bare lige teste sit nye kamera og kom tilfældigvis til at tage billeder af en eksploderende stjerne.
supernova amatørastronomi universitet eksplosion stjerner

Supernovaen 2016gkg blev spottet i spiralgalaksen NGC 613 i stjernebilledet Billedhuggeren (Sculptor). (Foto: Carnegie Institution for Science, Las Campanas Observatory, Chile)

En amatørastronom i Argentina tog tilfældige billeder af en nærliggende galakse for at teste et nyt kamera på sit teleskop, da en stjerne pludselig eksploderede.

Amatøren Victor Buso fik dermed nogle helt usædvanlige billeder: Ved et tilfælde havde han fanget det allerførste lys fra en supernova-eksplosion, som skete i en galakse 80 millioner lysår fra Jorden.

»Det er som at vinde i det kosmiske lotteri,« siger Alex Filippenko, der er professor i astronomi på Berkeley, University of California til Berkeley News.

»En dejlig historie«

Victor Busos billeder og efterfølgende analyser lavet af forskere fra Berkeley er netop publiceret i det videnskabelige tidsskrift Nature.

Victor Busos enestående billeder af supernovaen, der skete 80 millioner lysår væk.

Johan Fynbo, der er professor på Cosmic Dawn Center på Niels Bohr Institutet, kalder observationerne sjældne, fordi det er lavet af en amatør, men dog ikke helt usædvanlige.

»En supernova opstår, fordi en stjernes kerne kollapser. Når det sker, sendes der chokbølger ud til stjernes overflade, så den eksploderer, og der udsendes et lys,« siger Johan Fynbo.

»Professionelle astronomer har allerede fundet ud af at filme lyset, men det er en dejlig historie, som kan skabe entusiasme omkring astronomi, at en amatør nu også har gjort det,«

Supernovaer sladrer om universets dannelse

Astronomer er særligt interesserede i det allerførste lys, der bliver sendt ud i rummet, når en tung stjerne eksploderer som en supernova, fordi lyset kan give værdifuld viden om stjernens tyngde, art, temperatur og sammensætning.

Ultimativt kan analyser af lysglimt fra en supernova give vigtig viden om grundstoffernes dannelse og dermed om planeters dannelse og livets opståen.

»Det er en del af den kosmiske historie,« siger Johan Fynbo og fortsætter:

»Når en stjerne eksploderer, bliver der slynget en masse grundstoffer ud i universitet. Grundstofferne fra supernova-eksplosioner er en vigtig del af de fysiske grundlag for planeternes dannelse og livet på Jorden.«

Supernovaer er svære at observere

Lyset fra en supernova er synligt nogle timer efter, at stjernen eksploderer. Lyset brænder derefter ud i løbet af nogle måneder.

I de fleste tilfælde er det derfor ikke lyset fra selve eksplosionen, astronomer ser, når de obsereverer en supernova.

I de fleste tilfælde er det lys, der kommer fra den energi, der bliver dannet, når der i ugerne efter bliver dannet radioaktivt henfald fra de grundstoffer, der bliver slynget ud i rummet ved eksplosionen.

Normalt opdager man derfor først supanovaer flere uger efter, at de er eksploderet.

»Selve det lys, der bliver sendt ud helt i starten af eksplosionen, er langt sværere at observere, fordi det går så hurtigt,« siger Johan Fynbo.

En stjerne eksploderer, fordi der via kernereaktioner, hvor atomkerner smelter sammen og frigiver energi, løbende bliver dannet tungere og tungere grundstoffer i stjernens indre. Til sidst - når stjernens kerne er blevet til jern - kommer stjernen ud af ligevægt, så kernen kollapser.

Når stjernes kerne kollapser, laver den ifølge Johan Fynbo et chok udadtil, som fører til, at stjernes yderlag bliver skubbet, så stjernen til sidst eksploderer.