Fluer i forklædning
Det er ved at være tid til nærgående hvepse. Men kig lige efter en gang, før du klasker løs - ikke alle insekter er, hvad de ser ud til at være.

Ikke alle hvepse er hvepse, så at sige. Kig på vingerne; de giver et praj, om det måske er en flue i stedet. (Foto: Philippe Provençal, Naturhistorisk Museum, Aarhus)

Her i sensommeren begynder mange gedehamse at strejfe noget mere omkring. Deres kolonier er på vej ned, og arbejderne flyver rundt på må og få for at se, om de kan forsøde deres sidste dage med lidt sodavand eller andre søde sager.

Folk klager over disse nærgående hvepse.

Svirrefluer bestøver, men stikker ikke

Nogle af de forhadte, stribede insekter er dog ikke hvepse, men svirrefluer. Der er mange forskellige arter, men fælles for dem er, at de fleste ligner hvepse og bier ganske godt, men de er lige så lidt i stand til at stikke som en almindelig stueflue. De besøger blomster ligesom bierne, suger nektar og hjælper med bestøvningen og er aldeles ufarlige.

Sådan kender du en flue fra en hveps

Svirrefluerne er kommet til at ligne hvepse og bier ved det, biologer kalder mimicry, dvs. ved at efterabe. Det har udviklingsmæssigt været en fordel at ligne et stikkende insekt, som fugle og andre fjender ikke vil æde.
Svirrefluerne skilter altså med en farlighed, som de faktisk ikke har. De er i øvrigt nemme at skelne fra bier og hvepse, hvis man ved, hvad man skal kigge efter, for bier og hvepse har fire vinger, mens fluer kun har to.