Sådan undslipper information sorte huller
En gammel Stephen Hawking-teori peger på, at sorte huller taber masse og fordamper over tid. Nu har forskere undersøgt, hvad der teoretisk set sker med informationen omkring det stof, de sorte huller æder og spytter ud igen.

Som en skal gemmer en nød, gemmer sorte huller på en kerne, der består af kvanterester af den oprindelige stjerne, som det sorte hul engang udsprang fra. Disse reststjerner i det sorte huls centrum kalder forskere Planckstjerner.

Planckstjerner kan måske rumme nøglen til at løse et gammelt paradoks, omkring hvad der sker med den information, der er knyttet til det stof, det sorte hul optager. Information dækker over de kvantemekaniske egenskaber, et stof besidder.

Det kaldes informationstabsparadokset og har fået fysikere til at klø sig eftertænksomt i nakken i årevis.

Ny løsning på gammelt paradoks

Informationstabsparadokset er opstået, efter Stephen Hawking i 1970'erne fremsatte sin teori om, at sorte huller over tid taber masse, evaporerer og til sidst forsvinder. Teorien er i dag bredt anerkendt i astrofysikerkredse.

Teorien rummer bare det problem, at kvantemekanikkens love dikterer, at information omkring stof ikke kan forsvinde. Men det gør det tilsyneladende, når stoffet konsumeres af et sort hul, og dette evaporerer.

LÆS OGSÅ: Kom helt tæt på Stephen Hawkings forunderlige liv

Paradokser er problematiske for videnskabsfolk, for de er et tegn på, at der enten er noget galt med teorierne, eller at der er noget, de ikke ved endnu. Derfor har to forskere fremsat en interessant teori, omkring hvad der sker med informationen. Det skriver Space.com

Hvis de har ret, kan det ikke alene løse paradokset, men også endeligt bekræfte kvantemekanikkens gravitationslove og være endnu en bekræftelse på Albert Einsteins relativitetsteori.

Forstå et sort hul på to minutter

Vi kommer tilbage til den nye teori, men først skal vi lige forklare, hvordan de sorte huller fungerer.

Sådan ser det ud, når et sort hul stjæler masse fra en nærliggende stjerne. Der danner sig en såkaldt tilvækstskive omkring det sort hul. (Foto: ESO/L. Calçada)

Et sort hul opstår oftest, når det interne pres i en stjerne bliver for stort, og den kollapser under sin egen tyngdekraft. Dermed opstår der områder i rummet, der har så høj massefylde, at intet - ikke engang lys - kan undslippe dem.

De fleste forskere mener, at der i centrum for sorte huller findes en såkaldt singularitet - en Planckstjerne - hvor masse tvinges sammen til ét enkelt punkt. Densiteten og massefylden i dette punkt menes at være uendeligt høj, så stoffet opnår en tilstand, hvor Albert Einsteins relativitetsteori ikke længere er gyldig.