Kom helt tæt på Stephen Hawkings forunderlige liv
Stephen Hawking er vel nok klodens klogeste mand, når det kommer til viden om universet omkring os. En ny dokumentar går tæt på hans spændende liv - du kan se et uddrag af den her.

Hvad er ligheden mellem Galileo Galilei, Isaac Newton, Albert Einstein og Stephen Hawking? At de alle har haft de nok bedste hjerner inden for fysik og astronomi nogensinde.

Men den teoretiske fysiker og kosmolog, 72-årige Stephen Hawking, skiller sig ud ved at være den eneste nulevende af slagsen: En af de største videnskabslegender, der kan køre på fire hjul.

Stephen Hawking står bag nogle af vor tids mest banebrydende teorier inden for fysik og astronomi, blandt andet opdagelsen af Hawking-stråling, som han forklarer i Discovery Channel-videoen herover.

Han er professor og underviser stadig på Cambridge University, hvor han også er leder af forskningsdelen af the Centre for Theoretical Cosmology.

Han er desuden forfatter til et hav af bøger, som spænder fra fiktionsbørnebøger til hans nok mest kendte værk 'A Brief History of Time'.

Men historien om Stephen Hawking bliver endnu mere overvældende af det faktum, at han lider af den særligt aggressive skleroseform ALS, som gør ham næsten komplet paralyseret og derfor bundet til en kørestol. Han kommunikerer ved hjælp af software, der kan læse hans øjnes bevægelser.

En kosmolog beskæftiger sig med universets enorme struktur, og hvordan dette har udviklet sig.

Søndag d. 26. januar kl. 22.00 sender Discovery Channel en længere dokumentar om hans fascinerende liv.

Stephen Hawkings største opdagelser

Stephen Hawkings liste over bidrag til videnskaben er lang, men blandt de vigtigste er:

• Teorien om Hawkingstråling - at sorte huller udsender varme og dermed taber masse for til sidst at forsvinde.

• Teorien om galaksers opståen - en teori om, at universet gennemgik en periode med hurtige oppustninger kort efter Big Bang. Disse oppustninger skulle være skyld i måden, galakser klumper sammen på.

• Kvanteteorien for tyngdekraft - denne teori handler om at finde en særlig bølgefunktion, der kan beskrive universets rumlige opbygning.

Dette er blot en flig af Stephen Hawkings enorme arbejde for videnskaben. Intet tyder på, han har gjort sin sidste opdagelse endnu.

Stephen Hawking har været gift to gange og har tre børn. Se Discovery-videoen her:

Video: Discovery Channel