Rumsonden Voyager 1 optager lyd fra rummet
NASA's rumsonde Voyager 1 har tre gange registreret chokbølger - trykbølger fra Solens plasma-udbrud - i rummet. Nu kan du høre med, når Voyager 1 passerer bølger af plasma på sin vej ud i universet.

Rummet er ikke helt så tavst og tyst, som man måske skulle tro

I hvert fald har NASA's rumsonde Voyager 1 tre gange været udsat for chokbølger af plasma (se faktaboks) på sin vej ud af vores solsystem.

Forskere fra NASA Jet Propulsion Laboratory har omsat målingerne til lyd, og i den ovenstående video kan du lytte med på resultatet.

Chokbølgen er stadig i gang

»De fleste mennesker ville have troet, at det interstellære medium ville være jævnt og stille. Men disse chokbølger lader til at være mere almindelige, end vi har troet,« siger Don Gurnett, fysikprofessor ved University of Iowa i en pressemeddelelse fra NASA Jet Propulsion Laboratory.

Den seneste chokbølge er tilsyneladende stadig under udfoldelse, og forskerne ved derfor ikke, om den i virkeligheden er et udtryk for, at der er mere stof på den anden side af vores solsystem end først antaget.

Plasma er én af de fire fundamentale tilstandsformer. De øvrige tre er fast, flydende og gas.

Det kendes blandt andet fra lyn og lysstofrør.

I et plasma er positive og negative partikler løsrevet fra hinanden, og plasmaet er i sig selv elektrisk neutralt.

Mere end 99,9 procent af alt stof i universet er på plasmaform.

»Tætheden af plasmaet er højere, jo længere væk Voyager bevæger sig. Er det fordi, det interstellare medium er tættere, efterhånden som Voyager bevæger sig væk fra heliosfæren, eller stammer det fra selve chokbølgen? Det ved vi ikke endnu,« siger fysikprofessor Ed Stone, der er tilknyttet Voyager-missionen på California Institute of Technology.

Tredje registrerede chokbølge

Chokbølgerne er trykbølger, der opstår, når Solen udsender magnetiske skyer af plasma fra sin overflade.

Don Gurnett forventer, at de kan nå dobbelt så langt ud i rummet, end de 19,5 milliarder kilometer Voyager 1 allerede har lagt imellem sig selv og vores Sol.

Det er tredje gang, Voyager 1 har registreret chokbølger af plasma. Den anden chokbølge hjalp i 2013 forskerne til at afgøre, at Voyager 1 som det første menneskeskabte fartøj havde forladt heliosfæren, der udgør hele det område i solsystemet, der bliver domineret af Solens partikelstrøm og magnetfelt.

Voyager 1 har været undervejs i rummet i 37 år, siden den blev opsendt i 1977. Dens mission er, sammen med sit søsterskib Voyager 2, blandt andet at udforske området i udkanten af solsystemet - og muligvis endnu længere ude i rummet.