Monsterstorm på Saturn
Nye billeder fra rumsonden Cassini viser en enorm orkan på Saturns nordpol.

Billedet viser en enorm orkan på gasplaneten Saturn. Stormen er observeret af rumsonden Cassini. (Foto: NASA/JPL-Caltech/SSI)

Solsystemets næststørste planet Saturn er en gasplanet, hvilket betyder, at man ikke kan stå på planetens overflade. Det betyder dog ikke, at Saturn er kedelig, da der kan forekomme mange interessante fænomener i det tykke gas lag.

Senest har NASA-rumsonden Cassini taget en række billeder af en orkan på Saturn, hvis øje er 2.000 kilometer bredt. Den yderste del af orkanen har vindhastigheder på 530 kilometer i timen.

Både størrelsen og vindhastighederne af Saturns orkan er meget større, end de største orkaner vi ser på Jorden. Orkanens øje er 20 gange større, end de typiske orkaner vi oplever her på vores planet.

Orkanen opfører sig også anderledes.

Her på Jorden vil orkaner drive mod nord grundet Jordens rotation, men Saturns orkan har ligget det samme sted i et stykke tid.

Saturns monsterstorm har ligheder med orkaner på Jorden

Selvom orkanen på Saturn er større og opfører sig en smule anderledes end orkanerne på Jorden, er der også mange ligheder mellem orkaner på de to planeter.

Begge orkaner har et centralt øje med meget lave eller ingen skyer. I området omkring øjet er der høje skyer, og begge orkaner roterer mod uret på den nordlige halvkugle. Derfor kan forskere lære mere om orkanerne her på Jorden ved at kigge på Saturns orkaner.

Orkanen på Saturn får energi fra vanddamp i planetens atmosfære, og dette vil blive studeret for at lære mere om, hvordan orkaner på Jorden får energi fra varmt havvand.

Stormen blev allerede opdaget i 2004, men først i 2009 blev det muligt for Cassini-rumsonden at studere den nærmere. Storme på Saturn varer altså også meget længere, end de gør her på Jorden.

Video: NASA