Meteorit på Mars?
NASA's marsrobot Opportunity har fundet en sten på Mars, der muligvis er en meteorit. Stenen undersøges nu nærmere.

Den mulige meteorit ses i forgrunden nederst i billedet (Foto: NASA/JPL-Caltech)

Den ene af NASA's to arbejdsomme marsrobotter, Opportunity, har fundet en interessant sten, der muligvis er en meteorit.

Stenen, der er blevet døbt ''Block Island'', blev opdaget d. 18. juli på billeder optaget af Opportunity. På det tidspunkt var robotten på vej væk fra stenen, men forskerne vurderede, at stenen var interessant nok til en nærmere undersøgelse. Opportunity blev derfor kørt tilbage til Block Island for at studere den nærmere. På billedet her, der er optaget d. 28. juli, ligger Block Island i forgrunden (nederst i billedet). Opportunity skal nu bruge måleinstrumenterne på sin robotarm til at undersøge stenens opbygning og sammensætning. Med disse informationer vil forskerne kunne afgøre om Block Island er en meteorit. Hvis det viser sig at være tilfældet, så kan Opportunity føje endnu et meteoritfund til listen over bedrifter på Mars. I januar 2005 afslørede robottens billeder og målinger en jernmeteorit og det var noget af en skelsættened begivenhed. Det var nemlig første gang nogensinde, at en meteorit var blevet identificeret på en anden planet end Jorden.

Stadig kørt fast

På den modsatte side af Mars er Opportunity's indentiske tvilling, Spirit, stadig i vanskeligheder. Siden maj måned har Spirit været kørt fast i løst overflademateriale. Forskerne arbejder fortsat på at få robotten fri. Dette arbejde gøres bl.a. ved at gennemføre testkørsler her på Jorden med en naturtro model af robotten i et simuleret marslandskab.

Lavet i samarbejde med Tycho Brahe Planetarium