Lyd tegner mønstre i sand
Amerikanske matematikere forklarer videnskaben bag det 200 år gamle trick med at lave mønstre i sand kun ved hjælp af lyd.

Allerede i 1787 formåede Ernst Chladni at tegne symmetriske mønstre i sand kun ved hjælp af lyd. Nu forklarer Jon Jacobsen, matematiker ved Harvey Mudd College i USA, hvorfor eksperimentet stadig forundrer forskere og studerende i dag.

Hvis man sætter en metalplade dækket med sand i svingninger ved hjælp af lyd ved bestemte frekvenser, og så dukker de mystiske mønstre frem. Fænomenet kaldes 'fundamentale vibrationsformer', og du kan se det demonstreret i denne video.

Billeder: Wake Forest University Department of Physics: Sam Eisenberg and Peter Scherpelz/HMC 08, Hendrik Orem/HMC 09, Hyung Joo Park/HMC 08, Patricia Sparks/ HMC Physics, Jon Jacobsen/HMC Math,.
Produceret af: Flora Lichtman for ScienceFriday.