Kepler er tilbage – og klar til en ny mission
Efter at have været dømt ude i et år grundet tekniske fejl er Kepler-rumsonden tilbage på banen.

Her ses en illustration af de områder som Kepler skal undersøge. Ved blot to af de originale fire orienteringshjul tilbage, har rumsonden en begrænset bevægelsesfrihed. (Foto: NASA Ames/W. Stenzel)

I maj 2013 blev Kepler-missionen, der leder efter exoplaneter, pludselig sat på hold, da en teknisk fejl resulterede i, at Kepler-rumsonden ikke længere kunne holde sit meget præcise fokus.

Uden dette fokus, var der ikke mulighed for at observere med stor nøjagtighed, som det kræves for at finde fjerne exoplaneter.

Nu, et år efter, har Kepler fået en ny mission under navnet K2. Kepler skal nu lede efter stjernehobe, unge og gamle stjerner, samt aktive galakser og supernovaeksplosioner i to perioder på 75 dage over de næste to år.

Fandt ny udnyttelsesmetode

Forskerne har fundet en måde, at bruge Kepler på, på trods af dens mangler. Det var fejl på to af de fire hjul, der bruges til at orientere rumsoden, der gjorde det umuligt for forskerne at fortsætte med at bruge Kepler til at lede efter exoplaneter.

Forskerne har dog løst dette problem på en elegant måde. Ved at placere rumsonden, så den ligger i det plan Jorden laver, når den roterer om Solen, kan forskerne bruge stråling fra Solen til at holde Kepler i rette position.

Kepler har dog allerede et imponerende CV, da den fra sin opsendelse i 2009 til maj 2013 har fundet mere end 3800 exoplanet-kandidater. 960 af disse kandidater har ved nærmere observationer allerede vist sig, at være exoplaneter og ved disse fund, har Kepler fundet mere end halvdelen af de kendte exoplaneter - og forskerne mangler stadigvæk at gennemgå en stor del af det data, som Kepler har lavet.

Forskerne har stadigvæk ikke fundet en planet der ligner Jorden, men nogle mener, at den måske ligger gemt i de data som Kepler allerede har samlet.