Exoplaneter kan dannes omkring dobbeltstjerner
I den første af de oprindelige Star Wars-film bor hovedpersonen Luke Skywalker på planeten Tatooine, der er meget karakteristisk med sine to sole. Forskere har nu opdaget, at dette måske ikke blot er science fiction, men at exoplaneter godt kan blive dannet i dobbeltstjernesystemer.

Her ses en illustration af skiverne i dobbeltstjernesystemet GG Tau-A, der har vist forskerne, at der nok godt kan foregå planetdannelse i dobbeltstjernesystemer. (Foto: ESO/L. Calçada)

Der foregår for tiden meget forskning inden for planetdannelse, og der opdages hvert år mange nye exoplaneter.

Med de nye opdagelser bliver vores syn på dannelsen af planeter hele tiden ændret.

Observationer af et ungt dobbeltstjernesystem, der ligger omkring 450 lysår borte, er et af de nyeste eksempler på, at vi stadig har lang vej igen, før vi forstår de mekanismer, der ligger bag stjerne- og planetdannelse.

Forskere fra Frankrig har brugt det store europæiske ALMA-teleskop i Chile til at observere det unge dobbeltstjernesystem GG Tau-A, der ligger i stjernebilledet Tyren.

Hele systemet er omgivet af en skive af gas og støv, og samtidig er der en mindre skive omkring den ene stjerne.

Planeter dannes af overskydende stjernemateriale

Den lille skive har en masse, der svarer til Jupiters og mister hele tiden masse, da materialet fra skiven falder ind på stjernen.

Da den lille skive hele tiden mister masse, burde den for længst være forsvundet ind i stjernen, og forskerne har ikke kunne forklare, hvorfor dette ikke er sket.

Computersimuleringer har vist, at der burde flyde materiale fra den store skive ind i den lille skive, og derved holdes den i live.

Disse mekanismer, der nu også er blevet observeret, betyder også, at muligheden for dannelsen af planeter i denne skive er blevet større, da det kræver massetilføring over en længere periode, for at dette kan ske.

Exoplaneter kan nu findes mange flere steder

Planeter bliver dannet af materiale, der er tilovers, efter at stjernen er blevet dannet, og det kræver tid og materiale, for at dette kan finde sted.

Man har troet, at man ved dobbeltstjernesystemer ville mangle begge disse elementer for planetdannelse, men det ser nu ud til, at der er større mulighed for at finde exoplaneter rundt om dobbeltstjerner end førhen antaget.

Mange af stjernesystemerne i vores galakse er dobbeltstjerner, og der er nu mange flere steder, hvor exoplaneter kan findes.

Læs mere i pressemeddelelsen fra European Southern Observatory.