Et hjem til verdens største radioteleskop, SKA
Verdens største radioteleskop SKA skal bygges ikke bare på ét, men to kontinenter.

Square Kilometre Array (SKA) er betegnelsen på det, der skal blive verdens største og mest følsomme radioteleskop.

SKA er ikke ét stort teleskop, men skal bestå af tusindvis af antenner, der arbejder sammen - fordelt over tusindvis af kilometer på jordoverfladen.

SKA vil være 50 gange mere følsomt end de bedste radioteleskoper i dag.

Forskerne håber, at SKA bl.a. kan give afgørende ny viden om, hvordan de første stjerner blev dannet efter Big Bang, magnetfelters rolle i universet, galaksernes udvikling og tyngdekraftens inderste væsen.

SKA's observationer vil også kunne bidrage til eftersøgningen af liv uden for Jorden.

'Både og' i stedet for 'enten eller'

I fredags, 25. maj, rykkede det ambitiøse projekt tættere på at blive realiseret, idet der blev truffet beslutning om, hvor SKA skal bygges.

En computertegning af en lille del af SKA. (Illustration: SPDO/TDP/DRAO/Swinburne Astronomy Productions)

Både Sydafrika og Australien samt New Zealand har været i spil, men den endelige beslutning er blevet 'både og' i stedet for 'enten eller'.

Således skal en del af SKA bygges i Sydafrika og en del i Australien og New Zealand.

SKA - være færdigbygget i 2024

Budgettet for konstruktionen af SKA er 1,5 milliarder euro, og byggeriet forventes at gå i gang i 2016.

Tiden indtil da vil gå med det detaljerede design af det enorme teleskop.

De første videnskabelige observationer forventes at blive gennemført i 2019, men SKA vil først være helt færdigbygget i 2024.

SKA Organisationen, der står for projektet, består af repræsentanter fra Australien, Canada, Kina, Italien, New Zealand, Sydafrika, Holland og Storbritannien samt Indien som delvist medlem.