Derfor har zebraen striber
Blandt savannens mangfoldige palet af mønstre har zebraens striber altid skilt sig ud. Videnskaben har diskuteret de sort og hvide vertikale striber i årtier. Nu hævder forskere fra Ungarn og Sverige, at de har løst mysteriet.

Zebraernes indpakning har længe været et mysterium for forskerne. Men nu er de måske kommet et skridt nærmere en forklaring på de sælsomme striber (Foto: Eismcsquare)

Stammesagn, teorier og videnskabelige undersøgelser har prøvet at løse mysteriet om det umiddelbart upraktiske antræk, zebraerne har på. Men nu har et svensk-ungarsk forskningshold fundet en mulig forklaring på, hvorfor zebraen har striber:

Et mønster af smalle sorte striber holder blodsugende bæster væk.

Sådan lyder konklusionen i deres videnskabelige artikel, som netop er offentliggjort i online-versionen af Journal of Experimental Biology.

Zebraens striber giver bedre beskyttelse end farver

Det svensk-ungarske forskerhold eksperimenterede med, hvordan særlige bidske fluer - klæger - blev tiltrukket af forskellige farver. Det gjorde de ved at lukke klægerne ind til heste i forskellige farver. Heriblandt en hest med malede sorte og hvide striber.

Det viste sig, at fluerne var særligt tiltrukket af de bølger, som blev udsendt af sort materiale.

Forskerne brugte de blodsugende tabanidfluer i eksperimentet. De hedder på dansk klæger, og de findes på næsten alle dele af kloden.

De varierer i størrelse mellem seks millimeter og tre centimeter, de er hurtigflyvende, og deres bid kan være meget smertefulde.

Kilde: fugleognatur.dk

Men den store nyhed var, at fluerne var endnu mindre tiltrukket af hvide flader med sorte striber, end de var af selv de hvide flader:

»Det var en overraskelse, fordi man stadig har mørke områder i det stribede mønster. Men jo smallere og mere zebra-lignende striberne var, desto mindre lokkende var mønstret for fluerne,« siger Sussane Åkkeson fra Lunds Universitet til BBC.

Tykkelsen på zebraens striber er afgørende

Hos Københavns Zoo synes man, forskningsresultatet er interessant.

»Resultatet virker velunderbygget. De har endda fundet frem til, at under en vis tykkelse er striberne endnu mere optimale til at holde fluerne væk,« siger Mikkel Stelvig, der er zoolog i Københavns Zoo.

Og zebraernes striber ligger under den tykkelse ifølge rapporten. Det er særligt interessant, fordi det tyder på, at netop fluernes påvirkning har haft betydning for udviklingen af det stribede mønster.

Zebraer har også striber af andre grunde

Et bid fra en klæg. Dette dog på et menneske og ikke en zebra. Man forstår godt, at zebraerne helst vil være fri for den slags bid. (Foto: Citron)

Mikkel Stelvig understreger, at det sikkert ikke er den eneste grund til, at zebraer har striber.

»Når de færdes i store grupper, har rovdyr svært ved at finde hoved og hale i det enkelte dyr, og det er alfa og omega for, at de kan udpege deres bytte,« siger han.

Han har ikke lagt mærke til, om der skulle være færre fluer omkring zebraerne i Københavns Zoo.

»Men vi har selvfølgelig heller ikke samme klima som på f.eks. Serengeti-sletten i Tanzania, hvor der lever mange zebraer,« siger Mikkel Stelvig.