Brændstoffet for stjernedannelse fundet imellem galakser
Store skyer af gas er fundet mellem to nærliggende galakser. Dette gas kan være brændstoffet, som er nødvendigt, for at nye stjerner kan dannes i de to galakser.

Andromedagalaksen som den ser ud i synligt lys. (Kilde: GALEX, JPL-Caltech, NASA)

I store spiralgalakser som vores egen Mælkevej, bliver der hele tiden dannet nye stjerner. For at disse nye stjerner kan dannes, må der findes noget gas, de kan dannes udfra.

Astronomer har nu fundet tegn på, at en del af denne gas måske kommer fra store skyer der ligger imellem galakserne.

Vores nærmeste stjerne er Solen, og den danner sammen med omkring 200 milliarder andre stjerner, samt skyer af gas og støv, vores galakse – Mælkevejen.

Mælkevejen danner sammen med over 50 andre galakser Den Lokale Gruppe, der er en gruppe af galakser, der ligger tæt sammen. Hele universet består af grupper og hober af galakser, der ligger sammen i et stort mønster, der ligner et 3D-spindelvæv.

Ny opdagelse danner del af forståelsen

Astronomerne har undersøgt rummet mellem de to galakser M 31 of M 33, mere populært kendt som Andromedagalaksen og Trekantgalaksen.

Her har de observeret, at der findes gas, der klumper sig sammen i skyer eller i langstrakte tågede former. Denne gas kan derfor være en vigtig medspiller, når nye stjerner dannes i de to galakser.

For at forstå hvor det materiale, som stjerner fødes af, kommer fra, bliver astronomerne nødt til at forstå oprindelsen af de store intergalaktiske gasskyer.

Observationerne viste dog kun en brøkdel af skyerne og for at få en større nøjagtighed på observationerne, må området studeres mere nøje.