Astronomer finder første planet fra anden galakse
Europæiske astronomer mener, at de har fundet det første eksempel på en planet, der kredser om en stjerne fra en anden galakse end Mælkevejen.

En kunstners forestilling af HIP 13044 og dens planet (Illustration: ESO/L. Calçada)

Siden 1995 har astronomer fundet næsten 500 planeter, der kredser om andre stjerner end Solen - såkaldte exoplaneter.

Alle disse exoplaneter kredser om stjerner, der er blevet født i vores galakse, Mælkevejen. Men nu har et hold europæiske astronomer fundet en planet, som kredser om en stjerne, der godt nok befinder sig i Mælkevejen, men som ikke stammer fra vores galakse. Dermed er planeten den første kendte exoplanet af ekstragalaktisk herkomst.

Blev opslugt af Mælkevejen

Astronomerne mener, at stjernen, der kaldes HIP 13044, ikke stammer fra Mælkevejen, fordi den tilhører den såkaldte Helmi-strøm af stjerner. Denne stjernestrøm stammer fra en lille galakse - en såkaldt dværggalakse - der blev opslugt af Mælkevejen for seks til ni milliarder år siden.

Det er altså en episode af galaktisk kannibalisme, der har gjort det muligt for astronomerne at få en extragalaktisk planet indenfor rækkevidde. Ud over at være den første kandidat til en ekstragalaktisk planet, så er exoplaneten også interessant, fordi den har overlevet, at dens stjerne har været pustet op til en rød kæmpestjerne - en naturlig del af stjerners afsluttende livsfaser.

Vores egen stjerne, Solen, vil også blive til en rød kæmpestjerne om ca. fem milliarder år. Vi kan altså lære mere om vores eget planetsystems skæbne ved at studere HIP 13044 og dens planet.

Større end Jupiter

Planeten, der kaldes HIP 13044 b, er mindst 1,25 gange tungere end Solsystemets største planet, Jupiter. Den kredser meget tæt på sin stjerne og gennemfører ét omløb på kun 16,2 døgn. Astronomerne formoder, at planeten ikke altid har kredset så tæt på stjernen, men har bevæget sig ind mod stjernen, mens den var en rød kæmpe. Ifølge astronomerne er flere planeter måske blevet opslugt, da stjernen blev til en rød kæmpe. På samme måde vil Merkur, Venus og Jorden efter alt at dømme blive opslugt af Solen, når den om fem milliarder år svulmer op. Som en del af sin udvikling vil HIP 13044 igen svulme op til en rød kæmpestjerne og denne gang vil planeten givetvis ikke overleve. HIP 13044's egenskaber har også givet astronomerne noget at tygge på. Det har nemlig vist sig, at stjernen har et meget lavt indhold af tungere grundstoffer, hvilket er ualmindeligt for stjerner med planeter.

Faktisk har HIP 13044 færre tungere grundstoffer end nogen anden kendt stjerne med planeter. Det er derfor en udfordring for de teorier, der beskriver dannelsen af planeter at forklare, hvordan planeten HIP 13044 b overhovedet er blevet født.

Lavet i samarbejde med Tycho Brahe PLanetarium