Advarsel: Denne artikel kan afsløre dele af handlingen i serien.
Sidste nyt fra Waystar Royco: Der er fyret op under familiefejderne og magtkampene blandt den stridende Roy-familie i den længe ventede fjerde sæson af ‘Succession‘.
Skaberen Jesse Armstrong har bekræftet, at sæson fire bliver den sidste, hvilket har sat gang i mange spekulationer om, hvordan det hele mon vil ende.
Historien om familien Roy, som sidder ved roret for mediegiganten Waystar Royco, er en krydsning mellem en græsk tragedie og politisk satire.
Denne form for dramatisk kontrapunkt er integreret i fortællingen: Det er ikke usædvanligt, at historien svinger mellem sort, knivskarp komedie og dybt, mørkt menneskeligt drama.
Hvem bliver patriarkens arvtager?
Finalesæsonen af HBO’s utroligt populære dramaserie åbner med et dystert anstrøg. Det står helt klart i sæsonåbningen ved patriarken Logan Roys fødselsdagsfest, som starter med, at den socialt akavede fætter Greg til stor underholdning medbringer en temmelig pinlig, uigennemtænkt date, og afsnittet slutter med en dyster scene, der varsler sammenbruddet af Shiv og Toms ægteskab.
Dette første afsnit afslører de forskellige intriger og plots, der vil blive trevlet op i denne sidste sæson og kulminerer i en finale, der formentlig vil levere svaret på spørgsmålet i seriens centrum: Hvem skal efterfølge Logan Roy som administrerende direktør?
Én af Logans dybt anløbne ‘nepo babyer‘? Eller én fra den udvidede familie som fætter Greg eller svigersønnen Tom? Hvem vil overleve den blodige magtkamp, der uden tvivl vil følge i kølvandet?
Bevæger sig i cirkler
‘Succession’ er pragtfuldt eksempel på et ensembledrama; det store udvalg af karakterer, med hver sin egen motivation, leverer en tilfredsstillende narrativ kompleksitet.
Historien bevæger sig mod en ubønhørlig afslutning, hvilket viser en vilje til at lege med forhalingen af svaret på, hvem der skal tage over fra den hensynsløse patriark og Waystar Royco’s administrerende direktør Logan Roy (Brian Cox).
I løbet af de tre sæsoner har plottet bevæget i cirkler: Logan lover at udpege en arvtager, men trækker så i land.
Vaklende ubeslutsomhed er blevet en integreret del af historiens struktur. Det er mennesker, der: »taler om at snakke« (som sønnen Kendall siger til sine søskende Shiv og Roman i den fjerde sæsons åbningsepisode).
Machiavelli-agtige karakterer
Karaktererne er Machiavelli-agtige figurer, der demonstrativt nægter at sige, præcis hvad de tænker, fordi, de mener, det er et tegn på svaghed.
Beske udvekslinger mellem karaktererne bevæger sig i et tempo, som til tider er svært at følge i første omgang. Dialogen er typisk vild og brutal – en markør for Roys’ dysfunktionelle familiebaggrund.
Logans børn – Kendall, Shiv og Roman – er hver på deres måde så giftige, at de rutinemæssigt bruger seksuelle insinuationer til at beskrive magtspillet i familien – der tales i det uendelige om: »…pikke, der bliver suttet.«

En tom og trist fødselsdagsfest
Dialogen er ubønhørlig, eksplicit og illuderer til underliggende traumer.
Farens fødselsdagsfest, som egentlig bør være en glædelig begivenhed, er i stedet fuld af insignifikante bekendte.
En del velkendte ansigter dukker op – Tom og fætter Greg dominerer, og Connor (Logans ’nummer 1’ søn) og hans forlovede er til stede – men generelt får man indtrykket af en trist, tom affære.
‘Rotterne’ (Logans betegnelse for Shiv, Roman og Kendall) er andetsteds, hvor de konspirerer. Logans kone Marcia, er i Milano på ‘evig’ shoppingtur.
‘Rotterne’ konspirerer
Det hele er så deprimerende, at Logan ender med at gå en tur i parken med sin livvagt.
Derefter anvendes en velkendt fortælleteknik: Et hurtigt sceneskift til ‘rotterne’, der plotter på vestkysten i et spektakulært hus på en klippetop.
De har planer om deres eget tilsyneladende revolutionerende, elitære nyhedsmedie med de 100 bedste kommentatorer inden for forskellige områder.
Men det føles allerede på en eller anden måde, som om de halter bagefter – kan de klare det på egen hånd? Det er et centralt tema i hele Succession-serien. Logan, som ikke tror de kan, har ydmyget sine børn gennem de foregående tre sæsoner.
Higer efter farmands godkendelse
Når børnene får mulighed for at vise, hvad de kan, skuffer de uvægerligt.
Den offentlige iscenesættelse af deres respektive utilstrækkeligheder – i det store virksomheds drama – er virkelig et redskab til udforskningen af det dybe menneskelige drama, som er historien om en dybt dysfunktionel familie.
Alle børnene higer desperat efter deres fars godkendelse, hvilket vækker genklang hos mange seere.
Det er gået ned ad bakke mellem Shiv og Tom. Toms illoyalitet i tredje sæsons finale, da han fortæller Logan, at hans børn tager skridt for at fjerne ham fra Waystar Royco, har ført til et yderst køligt forhold. Nu taler de om skilsmisse.
Typisk for begge – og symptomatisk for deres mangler, svagheder, ufuldkommenheder – kommer denne dybt personlige udvikling først til udtryk som en professionel beslutning – først af Tom til Logan, efterfulgt af Shiv til Nan Pierce, CEO for Waystar Royco’s rivaliserende medievirksomhed PGM.
Kan de blive forenet? Kan finalen løse deres konflikt, eller skal de begge videre til mere tilfredsstillende forhold? Det, der gør Shiv og Tom til så overbevisende karakterer, er, at de er så ulykkelige. I slutscenen i lejligheden understreger den sterile scenografi, hvor dystert det står til i deres forhold.
Gribbene kredser
Så er vi tættere på at finde ud af, hvem der skal overtage Waystar Royco?
Første afsnit lader til at antyde, at Tom, som nu ser ud til at have fået Logans opmærksomhed, er parat til at tage over efter sin svigerfar.
Et mål for hans stadigt større status er, at Logan nu kalder ham et kælenavn: Tom er blevet ‘Tommy’. Den måske mest afslørende udvikling er dog, at Tom har påtaget sig nogle af Logans manérer; han er ved at blive Logan. Det virker signifikant.
Hvis Tom tager topjobbet, vil det være en tilfredsstillende afslutning på en historie, der ikke mangler dramatisk ironi: Han er sårbar og rager til sig, men på en eller anden måde er han sympatisk trods sine fejl.

Pagt med djævelen
Tom har allerede vist hensynsløshed i sin villighed til at indgå en pagt med djævelen. Men kan han leve med konsekvenserne af sine handlinger?
Og hvad med de andre? Kan Logans ‘rotter’ overkomme deres egne utilstrækkeligheder, eller vil de til sidst bukke under i familiens ‘skyttegrav’?
Tragediens regler kræver, at karaktererne betaler for deres fejl – hvilket er ren guf for seerne. Men som altid, og ligesom Logans børn, må vi hellere forberede os på at blive overraskede.
Denne artikel er oprindeligt publiceret hos The Conversation og er oversat af Stephanie Lammers-Clark.
