Det er praktisk bare at bruge dankortet, i stedet for at fumle med sedler og mønter. Men har brugen af kort også ændret vore købevaner?
»Ja,« konkluderer forskerne bag en ny undersøgelse.
De mener at have fundet bevis for, at man lettere punger ud ved betaling med kort i forhold til, når man betaler kontant.
Undersøgelsen er publiceret i Journal of Experimental Psychology.
Holder mere fast på kontanter
I fire del-undersøgelser sammenlignede forskerne brugen af kontanter i forhold til brugen af kreditkort eller gavekort.
Det viser sig, at jo mere konkret betalingsmidlet er, jo mere forsigtig bliver man med at bruge pengene.
Sedler og mønter giver et yderst konkret indtryk af hvor meget, man rent faktisk har at handle for. Forskerne tror dette kan være forklaringen på, at vi bliver lidt mere tilbageholdende når vi betaler med kontanter, i forhold til med kort.
Fiktiv restaurant
I den ene del-undersøgelse blev de omkring hundrede deltagere præsenteret for den righoldige menu fra en fiktiv restaurant. Deltagerne skulle derefter anslå, hvor mange penge de var villige til at bruge på en frokost eller en middag på restauranten.
Nogle af deltagerne fik besked om at måltidet skulle betales med kontanter. Andre deltagere skulle forestille sig at bruge kreditkort og blev vist menuer med logoer fra kendte kreditkort-selskaber.
Det viste sig, at deltagerne regnede med, at de ville bruge flere penge på de fiktive måltider, hvis de fik lov at benytte kreditkort i stedet for kontanter.
Festmåltid
I en anden del-undersøgelse blev 57 deltagere præsenteret for alle de ingredienser som skulle til, for at skabe en typisk festmiddag for seks personer (en ‘Thanksgiving’-fest). Opgaven gik så ud på, at anslå hvad det samlede måltid ville koste i indkøb.
Nogle af deltagerne fik at vide at ingredienserne skulle betales med kreditkort. Andre deltagere fik at vide, at de samme ingredienser skulle betales kontant. Det viste sig, at dem som skulle forestille sig betaling med kreditkort, anslog festmåltidet til at være dyrere, end dem som skulle forestille sig at maden blev betalt kontant.
Forskerne mener, at vi ganske enkelt har en højere betalingsaccept ved brug af plastikpenge i forhold til med den gammeldags betalingsmetode.
Matador-penge
To andre del-undersøgelser belyste forskellen i opfattelse af gavekort og kontanter. Selv om deltagerne fik at vide, at ubrugte gavekort kunne byttes tilbage til kontanter, sad gavekortene løsere i lommen, når det gjaldt faktisk forbrug.
I valget mellem dyre og rimelige produkter, valgte deltagere med gavekort gennemgående dyrere produkter, end når de skulle handle med kontanter. Forskernes konklusion er, at gavekort bliver betragtet omtrent som matador-penge, og at forbruget bliver tilsvarende skødesløst.
© forskning.no. Oversat af Johnny Oreskov.