Det ulykkelige flystyrt i Frankrig følger oven på et år med andre store katastrofer i luften: MH370, der forsvandt i den Indiske Ocean, og MH17, som blev skudt ned over Ukraine.
Tanken melder sig hurtigt: Er det blevet mere farligt at stige ombord i et fly? Og hvor sikkert er det i det hele taget at flyve?
Det har det engelske videnskabssite, The Conversation, forsøgt at opklare med hjælp fra Sidney Dekker, professor ved Griffith University. De har samlet en række tal, som vi gengiver her på siden. Og billedet er helt klart:
Flyrejser er mere sikre, end på noget andet tidspunkt siden de kommercielle fly begyndte at indtage luftrummet.
Selvom der er mange dræbte i de enkelte nylige flystyrt, er det samlede antal dræbte faldet til det laveste niveau siden ‘jetalderen’ startede. Samtidig flyver flere og flere mennesker hvert år, så antallet af dræbte per liftoff er faldet dramatisk.
På den første graf kan man se, at 2014 havde det laveste antal flyulykker siden 1942 (for fly med over 14 passagerer og uden flykapringer)
Selvom tendensen er faldende er der selvfølgelig variation over årene og her kan man se, at 2014 har flere dødsfald end 2013, selvom 2014 alligevel ligger under gennemsnittet for det foregående årti.
Flykapringer
Flykapringer blev ’moderne’ i 1970’erne. Men siden da er antallet af kapringer og tilhørende dødsfald faldet ned til et meget lavt niveau. Dog med angrebet på World Trade Center i 2001 som den markante undtagelse.
Hvornår sker flyulykkerne?
De fleste flyulykker sker normalt, når flyene forbereder sig på landing (approch). Dog viser tallene, at der i de seneste ti år er sket en ændring, så det nu er selve flyvningen (cruise), der har været mest ramt af ulykker.
Hvilke flytyper er mest sikre?
Som de sidste element har The Conversation set på forskellen mellem jetfly og propelfly (turboprops). Her tegner der sig et billede af, at jetflyene generelt er mindre ramt af ulykker, end de ofte mindre propelfly.
Alt i alt opsummerer Sidney Dekker, at det selvfølgelig ikke er risikofrit at flyve, men at sandsynligheden for at blive ramt af en flyulykke er historisk lav.