Når voksne par tager på ferie, vil de helst være ‘ene to’. Det konkluderer Malene Gram og Anette Therkelsen, lektorer i turisme ved Aalborg Universitet i en nyligt offentliggjort artikel. Udtrykket ‘ene to’, stammer fra en række fokusinterviews med par over 50 om deres feriemønstre, og dækker over det grå gulds selvforståelse, når de planlægger ferie.
Vi er os
Malene Gram forklarer baggrunden for udtrykket således: »Vores undersøgelse har vist os, at når disse par skal forklare hvilken ferieform de ønsker, taler de konsekvent om sig selv som ‘os’, som par og ikke som to enkeltpersoner. Det står i kontrast til tidligere undersøgelser af familier med børn, hvor der nok er fokus på hele familien, men også på det enkelte individs muligheder for at passe sig selv, eller få opfyldt individuelle ferieønsker væk fra familien.«
I tosomheden kender man hinanden
I de interviews forskerne fra Aalborg Universitet har lavet med en række par på over 50 år, optræder formuleringer som ‘sådan er vi ikke’ og ‘det kunne vi aldrig finde på’ ofte, beretter Malene Gram, og forklarer, at det er udtryk for, at disse pars forståelse af sig selv på ferie konstrueres i en sammenligning med andre par – især par man IKKE er som.
Man vil helst ikke rejse med andre, i hvert fald kun i kortere tid, som f.eks. på weekendophold. Det skyldes, at »de slapper af som par«, siger Malene Gram, og fortsætter: »de orker ikke at blive presset til at noget de ikke gider, for at behage andre rejsepartnere. I parret, i tosomheden, kender man hinandens ønsker og irritationer, og derfor kan man passe sig ind efter hinanden, uden at det opleves som irritationsmomenter.«
»Nogle bruger alderen som en slags undskyldning for at forkæle sig selv – de vil gerne have bekvemmelighed« – Malene Gram
\ Fakta
VIDSTE DU
Verdens befolkning over 60 år
1950: 8%
2000: 10%
2050: 21%
2050(DK): 33%
Kilde: FN’s statistik-division
Ikke udtryk for romatik
Når de voksne par ofte siger ‘Vi gør alting sammen’, skal det således heller ikke udlægges som udtryk for romantik, men snarere ses som en konsekvens af at de to personer i parret er blevet en del af hinanden, mener Malene Gram.
»De kender hinanden så godt, at de som en selvfølge kender den andens ønsker. Derfor slapper de af sammen, selvom de måske ikke altid er enige – de har lært at tilpasse sig hinanden,« fortæller Malene Gram.
De voksne par kan være guld værd
Forskernes indsigt i det grå gulds ferievaner og -ønsker kan blive guld værd for den danske turistindustri. En ny rapport fra VisitDenmark (tidl. Danmarks Turistråd) viser nemlig at lige præcis denne målgruppe er interessant på grund af deres forbrugsmønstre, når de er på ferie:
De holder længere ferie end gennemsnitsturisten. De bruger lidt flere penge end samme. Vigtigst af alt, så rejser de gerne på tidspunkter, hvor hoteller og attraktioner ellers har svært ved at tiltrække gæster.
Flere og flere 60+turister

‘Skuldersæsonen’ (april-maj og september-oktober) er en tid hvor mange værelser og restaurationer står tomme, men da det grå guld enten er pensionerede eller har fleksible ferier, vil det være muligt for den danske turistindustri at tjene gode penge her, siger rapporten fra VisitDenmark.
Halvdelen af 60+’erne holder ferie i Danmark i skuldersæsonen, og er dermed en vigtig målgruppe for helårsdestinationer. Desuden øges andelen af personer over 60 år kraftigt globalt og i endnu højere grad i Danmark og i befolkningen på dansk turismes hovedmarkeder. De udgør altså en stadig større målgruppe på det globale marked.
To tomme strandstole
For at appellere til dette marked, er det afgørende at branchen med reklamekampagner formår at ramme de voksne par på deres selvforståelse, siger Malene Gram. »Nogle bruger alderen som en slags undskyldning for at forkæle sig selv – de vil gerne have bekvemmelighed.«
Men det betyder ikke, at denne gruppe tager på solskinsferier, hvor de ligger på stranden og slapper af hele ferien. De er meget aktive, og bestemt ikke sig selv som seniorer, viser undersøgelsen.
Derfor er det også vigtigt, at markedsføringen mod denne gruppe finder den rette balancegang, siger Malene Gram: »Modellerne skal ikke se for gamle ud, så vil modtagerne tænke: ‘så gamle er vi da ikke’. På den anden side skal modellerne heller ikke være 18-årige med stramt maveskind, for så føler de sig sat til side. Vores undersøgelse viste at et billede af to tomme strandstole foran solnedgangen blev godt modtaget – så kunne parrene placere sig selv, eller snarere det billede de har af sig selv, i stolene.«
Der er mange flere gode råd om de voksne pars ferievaner i både VisitDenmarks analyse og i forskningsmaterialet fra Tourism Research Unit på Aalborg Universitet.
\ Kilder
- VisitDenmarks Rapport ’60+ turisterne i Danmark’ (link nederst på siden)
- Malene Gram og Anette Therkelsens artikel om de voksne pars ferie-identitet: Experience Offers, Story-telling Strategies And Tourist Identity Construction – Possible Roads to All-Year Tourism. Newsletter from Tourism Research Unit, Aalborg Univ