Psykedeliske svampe kan måske dæmpe depression
Kilde:
10 juli 2017

Psykedeliske svampe er noget man tripper, fester eller hallucinerer på, men det kan også være vejen ud af depression eller angst.

Brugen af psykedeliske svampe som et psykoaktivt alternativ i behandling af lidelser som angst, depression og afhængighed viser sig at fungere bedre end mange andre eksisterende behandlingsformer, skriver sciencealert.com.

Det er en række forskere fra Touro University i Californien, der bringer den opsigtsvækkende nyhed efter at have gennemgået en række studier om psykedeliske svampes virkning på psykiske lidelser.

Psykedeliske svampe indeholder hallucinogenet psilocypin.

En række studier har vist, at patienter der lider af svær depression har fået det bedre efter et lille indtag af psilocybin som et supplement til normal terapi. Det er sågar blevet påvist, at patienternes kognitive forbindelser er blevet styrket i sådanne forsøg.

Det skyldes, at psilocybin kan blokere dårlige forbindelser i hjernen, mens terapien kan blive brugt til at skabe nogle nye og bedre forbindelser.

Sammenlignet med andre former for behandling i psykiatrien har terapi med psilocybin vist sig at være ekstrem effektiv. Dermed kan behandling med hallucinogenet være et fint alternativ til patienter, der ikke responderer på den eksisterende medicin.

Dog er der ingen studier, der viser, at brugen af psilocybin kan bruges uafhængigt af terapi. Af etiske årsager findes der ikke megen forskning, der har testet brugen af psykoaktive stoffer uden terapi.