Planetjægeren TESS har taget sit første billede
TESS-satellitten har været en tur forbi Månens bane om Jorden og fik på vejen taget et smukt foto af 200.000 stjerner.
stjerner NASA TESS

TESS-satellitten har erstattet Kepler-satellitten i NASA-forskeres søgen på at finde nye exoplaneter. Første tur til Månens bane om Jorden blev en succes og indbragte smukt stjernebillede. (Foto: NASA/MIT/TESS)

TESS-satellitten, der blev opsendt af NASA i april 2018, er nu kommet er skridt tættere på at nå sit mål om at finde og fotografere nye exoplaneter.

Den 17. maj i år blev TESS nemlig for første gang sendt forbi Månens bane om Jorden, hvor satellitten tog et test-foto med et af dens fire kameraer, som afslører 200.000 stjerner i den sydlige del af stjernebilledet Kentauren.

Det skriver NASA i en pressemeddelelse

Fotoet kategoriseres som et test-foto, da det endnu ikke er i den højst mulige kvalitet. I juni vil forskerne derfor udsende samme billede i, hvad NASA betegner som ’forsknings-kvalitet’.

TESS er, efter en justering af kameraerne, desuden forventet at kunne indfange 400 gange så meget himmel som på test-fotoet i løbet af dens to års søgen efter nye exoplaneter.

I sin jagt på de nye planeter, skal TESS observere stjerner, der er dækket af skygger, idet de kan være tegn på planeter, der passerer foran dem. Det er forskernes håb, at TESS vil finde tusindvis af exoplaneter i løbet af sin mission.

Flere danske forskere er involveret i TESS-missionen - det kan du læse mere om i artiklen TESS: Danskere retter nyt NASA-teleskop mod rystende stjerner

Fakta om TESS
  • TESS-satellitten står for Transiting Exoplanet Survey Satellite
  • TESS er en del af NASA’s Astrophysics Explorer Mission, der er ledet af Massachusets Institute of Technology (MIT) i Cambridge og NASA’s Goddard Space Flight Center i Greenbelt, Maryland.
  • TESS blev opsendt med en Falcon-9 løfteraket den i april 2018 og skal lede efter exoplaneter (planeter, der kredser om andre stjerner end Solen) i to år til 2020.

Kilde: NASA.com