Vulkanen Vesuv forvandlede offers hjerne til glas
hvad sker der med hjernen under et vulkanudbrud glashjerne

Det er måske svært at tro, men den bølgede glasstump her er i virkeligheden en mere end 2.000 år gammel stump af en hjerne, der har været udsat for vulkansk hede. (Foto: Pier Paolo Petrone/New England Journal of Medicine)

23 januar 2020

Vulkanen Vesuv har efterladt byerne Pompeji og Herculaneum under lag af vulkansk materiale.

Her har forskere nu for første gang fundet en hjerne, som er blevet forvandlet til sort glas.

Det skriver The Guardian.

LÆS OGSÅ: Pompejis indbyggere var på skideren før vulkanudbruddet

Det var en nat i år 79, at vulkanen Vesuv gik i udbrud. Den begravede byen Herculaneum og dens omkring 10.000 indbyggere i et 20 meter tykt lag af aske og pimpsten.

Inden blev beboerne overstrømmet med såkaldte pyroklastiske strømme, der rev tage af husene og fik væske i kroppen til at koge, så folks hjerner eksploderede.

Undtagen for en 25-årig pedel, som er fundet i en seng.

Forskere har nemlig fundet spor af den sovende mands hjernevæv, der er blevet glasificeret.

»Indtil nu har man aldrig tidligere fundet hjernerester, der er blevet glasificeret«, fortæller professor Pier Paolo Petrone, som er retsmidicinsk antropolog ved University of Nables Frederico II og medforfatter på studiet, til the Guardian.

Du kan læse mere om, hvad der skete i Pompeii og Herculeneum for 2.000 år siden i vores artikel Døden på stranden - ny viden om historisk udbrud fra Vesuv.

Selvom forskeren fandt det mystiske, skinnende materiale indeni offerets kranium, og at dette meget vel kunne tyde på, at der var tale om en hidtil uset hjerneglasstump, var forskeren nødt til at være helt sikker på, at det var tilfældet.

Forskerne undersøgte glassets bestanddele, der viste sig at bestå af blandt andet proteiner, man typisk finder i hjerner.

»At vi fandt glasstumpen i offerets hoved, og at den bestod af proteiner fra menneskehjernen samt fedtsyrer, man kan finde i menneskehår, tyder på, at ekstrem varme har glasificeret hjernevævet,« skriver holdet i den videnskabelige artikel, som er udgivet i the New England Journal of Medicine.