Gluten kan måske reparere ødelagt hår
Kilde:
07 februar 2018

Hvedegluten (hvedeprotein) – ofte brugt som et vegetarisk alternativ til kød – kan måske reparere ødelagt hår, viser et nyt studie publiceret i Royal Society Open Science. Det skriver Science.

Menneskehår består primært af proteinet keratin, som holdes sammen af kemiske forbindelser kaldet disulfid-broer. Men når håret udsættes for blandt andet sollys og hårprodukter, går disulfid-broerne i stykker, og håret går i stykker.

Det er derfor oplagt at bruge proteiner til at reparere hår. Men det kræver, at proteinerne har en helt særlig pH-værdi, som ingen nuværende hårprodukter formår at opfylde, siger forskerne til Science.

Men gennem en kemisk proces har forskerne måske opnået et lovende resultat med hvedegluten, som ser ud til at have dannet nye disulfid-broer i hårene.

Dermatolog Sarah Miller fra University of Pennsylvania Perelman School of Medicine i Philadelphia, USA, som Science har talt med, er dog ikke helt overbevist om kvaliteten af studiet. Hun peger på mangler ved undersøgelsesmetoden og den statistiske analyse. Der skal derfor flere og grundigere studier til, før hun er overbevist.

Hun understreger dog, at netop forskning som dette kan være godt for forbrugerne af hår- og skønhedsprodukter.

»Hvis det er ordentligt udført og kontrolleret (…) så kan denne forskning være til stor fordel for forbrugere ved at sikre, at de køber produkter, som videnskabeligt bevist gør det, de markedsføres på,« siger Sarah Miller til Science.

eh