Genfejl øger risikoen for diarré
Ny international forskning viser, at børn med en helt speciel genvariation har større risiko for at få mave-tarm-infektioner. Gener spiller en stor rolle i, om virus og bakterier kan smitte os eller ej, siger forsker.
toilet, diarré, genetik, mvae, tarme

Mave-tarm-infektioner kan have en genetisk faktor, som gør, at nogle mennesker har lettere ved at blive smittet med virus og bakterier, viser nye forskning. (Foto: Shutterstock)

Ny international forskning med dansk deltagelse viser for første gang, at mennesker med en specifik variant af et gen har større risiko for at blive syge af en given sygdom.

Specifikt viser det nye studie, at børn med en bestemt variation i FUT2-genet i langt højere grad er disponeret for at få diarré end børn uden denne genvariant.

Ifølge en af de danske forskere bag det nye studie er det første gang, at forskere kan koble en genvariation direkte til en øget risiko for, at personer lettere bliver smittet med en virus eller bakterie.

»Vores studie bekræfter for første gang den hypotese, at det kræver anlæg i værten, før man bliver syg af en infektion. Det er et tydeligt eksempel på, at det ikke er nok med en smittekilde. Der skal også være en disponering hos værten for, at smittekilden kan føre til sygdom,« fortæller Hans Bisgaard, der er professor ved Københavns Universitet og leder af Dansk BørneAstma Center.

Studiet er for nylig publiceret i det videnskabelige tidsskrift Human Molecular Genetics.

LÆS OGSÅ: Kernefamiliers gener afslører sjældne sygdomme

Studiet begejstrer

Kristine Højgaard Allin er læge og postdoc. Ved Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research på Københavns Universitet. Hun har ikke deltaget i det nye studie, men hun har læst det og har selv forsket i FUT2 og genets relation til tarmbakterier.

Ifølge hende er det nye studie super spændende, da det er et meget stort studie, der ligeledes er særdeles relevant, da det peger på, at en genvariant kan have indflydelse på infektionsrisiko på befolkningsniveau.

Kristine Højgaard Allin fortæller også, at tidligere studier har vist, at folk med den specifikke genvariant i FUT2 er mindre disponerede for at blive smittet med Norovirus, men at det nye studie er meget større, og så viser det, at genvarianten påvirker risikoen for diarré i den tidligere barnealder.

børn gener diarre virus immunforsvaret

Kun hvis immunforsvaret på et eller andet punkt er mangelfuldt, kan virus og bakterier inficere værten og give maveinfektioner, forkølelse, mellemørebetændelse m.v. (Foto: Shutterstock)

»Det er interessant, da vi normalt tænker, at infektioner primært kommer udefra. Det ser ud til, at det ikke er helt så simpelt. Der er åbenbart noget i generne, som spiller ind i sygdomsrisikoen, og det er meget interessant,« siger Kristine Højgaard Allin.

LÆS OGSÅ: Gen-debat: Vil du vide, om du bliver ramt af sygdom i fremtiden?

Genfejl giver bakterier og virus frit spil

Hypotesen bag det nye studie er, at vores immunforsvar er gearet til at tackle alle tænkelige former for infektioner.

Kun hvis immunforsvaret på et eller andet punkt er mangelfuldt, kan virus og bakterier inficere værten og give maveinfektioner, forkølelse, mellemørebetændelse og så videre.

Disse mangler kan blandt andet være varianter i gener, hvor én lille byggesten i et gen er byttet ud med en anden og dermed ændrer en lille smule på genets funktion.

Hvis det er sket, kan immunforsvaret blive en lille smule svagere mod en specifik virus eller bakterie, som derved lettere kan komme ind og inficere kroppen.

»Det giver god mening. Vi ser det eksempelvis i børnehaver, hvor nogle børn klarer sig gennem tre år i institution næsten uden at blive syge, mens andre hele tiden er snottede eller har problemer med maven. Vi så også det samme før i tiden, hvor folk kunne arbejde i årevis på tuberkulose-klinikker uden selv at blive syge. Værten skal have en særlig disponering, før infektionen kan få fodfæste,« forklarer Hans Bisgaard.