Sund livsstil kan ændre dine gener
At komme i form og spise fedtfattigt er ikke bare godt for din fysik. Sund livsstil får også kroppen til at bruge sine gener på en måde, der beskytter mod kræft.

Motion og sund kost får kroppen til at bruge generne på en måde, der bl.a. beskytter kroppen mod kræft. (Foto:Colourbox)

En sund livsstil kan ændre hvordan kroppen bruger generne - det viser en ny pilot-undersøgelse, der blev publiceret den 17. juni i amerikanske 'Proceedings of the National Academy of Sciences'.

Undersøgelsen er baseret på studier af mænd, der havde prostatakræft af en mild karater. Deltagernes kræft-sygdom var altså ikke af den aggressive type, og i praksis betyder det at kræftcellernes væksthastighed er lav, og at sprednings-tendensen er lille. Sådanne patienter kan leve længe med sygdommen - selv uden behandling, ifølge den norske 'Kreftforeningen'.

Gen-udtryk ændrede sig

De 30 mænd i undersøgelsen havde fravalgt traditionel behandling som stråleterapi og kirurgi og satsede alene på træning og bedre ernæring. Over en periode på tre måneder var diæten plantebaseret med et lavt fedtindhold, og samtidigt trænede de med moderat intensitet. Derudover fik deltagerne psykologisk hjælp, bl.a. i form af vejledning i stresshåndtering.

Når den fysiske form blev bedre og kosten sundere, viste det sig at kroppen begyndte at bruge de gener, som spiller en rolle for svulstvækst og andre sygdomme på en anden måde - det såkaldte gen-udtryk havde ændret sig på en positiv måde ved at en del sygdomsforebyggende gener blev opreguleret eller aktiveret, på samme måde som når man skruer op for lysstyrken på en lysdæmper.

Nogen aktiveres, andre deaktiveres
Da de tre måneder var gået, blev mændene undersøgt på ny. Det viste sig at genudtrykket hos mændene var ændet positivt i mere end 500 af kroppens gener. Samtidigt blev gener som kan spille en rolle ved sygdomme, også gener som er involveret i prostatakræft og brystkræft, nedreguleret eller deaktiveret, ifølge undersøgelsen fra Dean Ornish og hans kolleger ved University of California.

Omfattende livsstils-ændringer kan altså ændre genudtrykket hos en person. Dette kan være fordelagtigt, ikke kun for patienter med prostatakræft, men også for folk i almindelighed.

Eftersom undersøgelsen er en pilot-undersøgelse, altså en undersøgelse i lille skala, påpeger forskerne at en større videnskabelig undersøgelse er nødvendig for at få bekræftet opdagelserne, hedder det i en skrivelse fra PNAS.