Danske forskere udvikler menneskeligt immunforsvar i mus
Men det betyder ikke, at musestudier kan overføres direkte til mennesker, siger forskere.
mus forsøg immunforsvar

I et nyt dansk forskningsresultat er det lykkedes at udvikle et menneskeligt immunforsvar i en mus. (Foto: Shutterstock)

‘Pomfritter kan måske kurere skaldethed’, ‘For mange proteintilskud kan være skadelige’ og ‘Forbindelser i gulerødder og grøn te kan modvirke Alzheimers.’

Fristende overskrifter, der får det til at klø i musefingeren, ikke?

Men klikker du på linket, vil du til din store skuffelse indse, at pomfritter og gulerødder ikke er mirakelmidler. Det viser sig nemlig, at artiklerne ikke handler om mennesker, men mus.

Desværre er det ikke unormalt, at forskning om mus bliver fremlagt som gældende for mennesker. Det vidner Twitterprofilen @justsaysinmice om. Profilens mission er at linke til artikler om museforskning, hvor det fejlagtigt bliver fremlagt, som om resultatet også gælder i mennesker.

Og da Videnskab.dk i 2015 spurgte forskerne om, hvorvidt man kunne overføre denne slags resultater direkte fra mus til at gælde for mennesker, var svaret et klart nej.

Men nu er året 2019, og for nyligt udkom et dansk forskningsresultat i det videnskabelige tidsskrift Immunology. I studiet er det ikke bare lykkedes at udvikle et menneskeligt immunforsvar i mus, men også at registrere menneskelige reaktioner i immunsystemet.

Så måske er det på tide at tage spørgsmålet op igen?

Stamceller fra navlestreng dannede menneskeligt immunforsvar i mus

Et forskerhold fra Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital har overført et menneskeligt immunsystem til immunsvækkede mus ved hjælp af stamceller fra navlestrenge.

»Når cellerne kommer ind i musen, så ved de, at de hører til i knoglemarven. Derfra begynder de at dele sig og udvikle sig til immunceller, og så får vi en såkaldt humaniseret mus med et menneskeligt immunforsvar,« siger Anna Halling Folkmar Andersen, der er ph.d.-studerende og førsteforfatter på det nye studie.

Formålet med at overføre immunforsvar fra mennesker til mus er, at forskerne kan undersøge farlige immunsygdomme, som det ikke er etisk forsvarligt at forske i hos menneskelige patienter.

»Vi er primært interesserede i sygdomme som hiv, der normalt kun smitter menneskeceller, fordi virussen blandt andet kræver et særligt mønster på overfladen af cellerne, før den kan inficere. Af gode grunde er det uetisk at smitte mennesker med hiv, men en dyremodel med menneskelige celler gør os i stand til at undersøge virussen uden at eksperimentere med mennesker,« siger Anna Halling Folkmar Andersen.

LÆS OGSÅ: Danske forskere er på sporet af lægemiddel, der kan give større muskler

Mus hjælper forskere med at opstille præcise hypoteser

Det er altså muligt at få menneskeceller til at indtage den opgave, de ville have udført i et menneske.

Men spørger man Anna Halling Folkmar Andersen, betyder det ikke, at man kan overføre resultater i mus til mennesker - heller ikke, når der er tale om menneskeceller. For selvom nogle af cellerne er menneskelige, foregår det stadig i en mus og ikke i et menneske.

»Musestudier kan ufatteligt meget, og det er svært at lave forskning uden dyremodeller, men de har også begrænsninger, og man kan altså ikke oversætte resultater på mus direkte til mennesker. Selvom menneskecellerne i vores studie kan respondere på musens signalstoffer (stoffer, der sender signaler mellem cellerne red.), så har musen stadig ikke alle menneskelige signalstoffer, og der vil være nogle forskelle uanset hvad,« siger hun.

Resultater kan altså ikke overføres en-til-en, men de kan bruges til at opstille hypoteser for, hvordan menneskekroppen vil reagere på den sygdom, forskerne undersøger, fortæller hun.

»Og jo mere humaniserede musene bliver, jo bedre hypoteser kan vi opstille.«

LÆS OGSÅ: Siger forsøg på mus overhovedet noget om mennesker?

Første gang det er lykkedes

I det nye studie har Anna Halling Folkmar Andersen og hendes kolleger kigget nærmere på en såkaldt signalvej, der er en automatisk forsvarsmekanisme i immunsystemet, specifikt proteinet kaldet STING.

»STING-signalvejen er en del af det medfødte immunsystem. Når en celle genkender mønstre på virus og bakterier aktiveres STING-proteinet, som signalerer, at immunceller skal gå til angreb. Men proteinet kan også være overaktivt, og det kan for eksempel give autoimmune sygdomme som lupus, hvor immunsystemet fejlagtigt angriber raske celler,« siger hun.

De danske forskere er de første i verden, som er lykkedes med at studere den menneskelige STING-signalvej i mus, som er genetisk designet til at være født med et svækket immunforsvar.

Det gjorde de ved hjælp af stamceller, der blev sprøjtet ind og efterfølgende accepterede musens miljø som sit eget, satte sig i knoglemarven og udviklede sig til immunceller.

Det er ifølge Anna Halling Folkmar Andersen første gang, en menneskelig variant af STING er blevet undersøgt i en mus, og det var heller ikke helt nemt.

»Da musene stort set ikke har noget immunforsvar fra fødslen, skal man passe rigtig godt på dem. Hele miljøet omkring dem skal være sterilt, og vi har både mundbind og hårnet på,« siger hun.