Danske forskere: Disse to bakterier kan knyttes til øget risiko for astma hos børn
Formand for Dansk Lungemedicinsk Selskab kalder det for en »stor nyhed«. Men der er brug for mere forskning på området.
astma mikrobiom bakterier Veillonella Prevotella

Forskerne har lavet DNA-analyser i luftvejene på 644 danske børn en uge, en måned og tre måneder efter fødslen. 6 år senere havde 146 af dem udviklet astma. Astmaen kobles nu til to bakterier. (Foto: Shutterstock)

Hvor meget kan jeg umiddelbart stole på denne forskning?
Hvor meget kan jeg umiddelbart stole på denne forskning?
Peer reviewed

• Forskerens erfaring

Forskning bliver udgivet, ofte i tidsskrifter, som bliver rangordnet. Kun ganske få tidsskrifter opnår 3 BFI-point. Nogle af de mest anerkendte er Science, Nature og New England Journal of Medicine.

En BFI-score på 2 er også høj. En række gode tidsskrifter gemmer sig i denne kategori.

En BFI-score på 1 er normal. Forskningen har været igennem peer review og er troværdig.

Solid sundhedsvidenskabelig forskning er altid peer reviewed. Det betyder, at uvildige forskere har læst og sagt god for indholdet. Uden peer review indgår tidsskriftet ikke i rangordenen, og konklusionerne er i bedste fald usikre.

Det har stor betydning for konklusionerne, hvilken metode forskerne har benyttet.

Nogle undersøger ting på mus eller måske blot på enkelte personer, mens andre kigger på data fra hele befolkninger eller de sammenligner måske data fra en hel masse forskellige undersøgelser.

Selvom alle typer forskning kan være lige godt udført, så er vægten af resultaterne større, jo længere oppe i dette evidenshieraki, forskningen ligger.

Jo længere oppe i hierakiet – desto mere kan vi basere behandlinger, politik og livsstilsvalg på forskningen.

H-index er et mål for, hvor meget en forsker fylder i det videnskabelige landskab.

H-index er antallet af gange, forskeren har udgivet videnskab i f.eks. et tidsskrift, parret med antal gange hvert stykke videnskab er blevet refereret af andre forskere.

Kun de mest refererede – citerede – stykker videnskab tæller med for hver forsker. Jo mere forskning, du har udgivet, des større vil chancen være for at have et højt h-index.

Urutinerede forskere med lavt h-index kan dog sagtens lave solid forskning. Derfor vægtes h-indexet mindre end de øvrige parametre i Evidensbarometeret.

Studiet er en såkaldt kohorteundersøgelse, der er udført på en veldefineret gruppe personer, som følges over lang tid, for at afsløre opståen af et specifikt helbredsfænomen (sygdom, død eller symptom).

Det er altså ikke en decideret befolkningsundersøgelse, men metoden vejer lige så tungt i vores evidensbarometer og har derfor fået denne kategorisering.

Vores evidensbarometer er stadig under udvikling.

Man kan i høj grad stole på konklusionerne i dette studie

»Spørger man tre læger, hvorfor et barn har astma, så får man fire svar.«

Jonathan Thorsen, der er læge og postdoc ved Dansk BørneAstma Center, smågriner i telefonen.

»Det er selvfølgelig en joke. Men det bunder i, at man ved meget lidt om de underliggende molekylære mekanismer, der er skyld i astma. Man kan ikke bare tage en blodprøve og få en forklaring,« uddyber han.

En anden grund til, at Jonathan Thorsen smågriner, kan være, at han netop har fået publiceret sin forskning i Nature Communications - forskning, der kan give os en ny og afgørende viden om astma.

Vigtige brikker i astma-puslespillet

Astma er en indviklet sygdom.

Den kan nedarves i de biologiske koder. Samtidig er der flere udefrakommende miljøfaktorer, der især i barndommen kan spille ind på, at man udvikler astma.

Grundlæggende ved man dog meget lidt om, hvilke gener, celler eller bakterier, der i sidste ende er udslagsgivende for sygdommen.

Men nu har Jonathan Thorsen sammen med forskerholdet fra Dansk BørneAstma Center på Herlev og Gentofte Hospital opdaget en samling luftvejsbakterier, der kan fungere som vigtige brikker i det store, indviklede astma-puslespil.

»Jeg synes, at det er en kæmpestor opdagelse,« siger Jonathan Thorsen.

»Det giver os en krog i en mulig molekylær forklaring på, hvorfor astma udvikles tidligt i livet.«

LÆS OGSÅ: Hovedpinepiller kan give børn astma

Hvad er astma?
  • Astma er en kronisk luftvejssygdom, som skyldes en vedvarende irritationstilstand i luftvejene
  • Astma viser sig ved anfald med hoste, åndenød, pibende vejrtrækning og tendens til lungeinfektioner
  • Ofte, men langtfra altid, hænger astma sammen med allergi overfor forskellige inhalerede partikler (f.eks. pollen eller dyrehår)
  • I dag findes der meget effektiv medicin til behandling af astma. De fleste personer med astma kan blive næsten symptomfrie, hvis de følger den rigtige behandling

Kilde: Sundhed.dk

Især to bakterier kobles til dobbelt så mange astma-tilfælde

Veillonella og Prevotella. Det hedder de to anaerobe bakterier, der primært kan kobles til en øget risiko for astma blandt børn.

»De udgør ikke en stor del af det samlede bakteriesamfund. Men de stak alligevel ud blandt børn som senere udviklede astma, og derfor er der god grund til at undersøge dem nærmere,« fortæller Jonathan Thorsen, der er førsteforfatter til det nye studie.

De to bakterier, der primært findes i tarmene, blev opdaget på baggrund af prøver fra luftvejene, der er lavet på i alt 644 danske børn tidligt i livet.

LÆS OGSÅ: Sammensætningen af tarmbakterier i første leveår er forbundet med udvikling af børneastma

De 644 børn blev undersøgt gennem bakterie-DNA-sekventeringer ved Biologisk Institut af prøver taget tilbage i 2010. De blev undersøgt en uge, en måned og tre måneder efter fødslen.

De i alt 644 børn er blev inddelt i tre lige store grupper (på omtrent 214 børn per gruppe) alt efter, om de havde en høj, middel eller lav forekomst af de to bakterier.

6 år senere havde 146 af de 644 børn udviklet astma.

Gennem DNA-analyser kunne man se, at de børn, der havde en høj forekomst af de to bakterier i luftvejene, Veillonella og Prevotella, i dobbelt så mange af tilfælde havde udviklet astma sammenlignet med dem, der havde en lav forekomst af de to bakterier.

Se bare tallene her:

• 31,4 procent af børnene i gruppen (omtrent 65 børn) med en høj forekomst af bakterierne havde astma som 6-årige.
  • 24,6 procent af børnene i gruppen (omtrent 52 børn) med en middel forekomst af bakterierne havde astma som 6-årige.
  • 14,7 procent af børnene i gruppen (omtrent 29 børn) med en lav forekomst af bakterierne havde astma som 6-årige.

astma mikrobiom bakterier Veillonella Prevotella