Bekymring for dårlig søvn holder os vågne
En ulykke kommer sjældent alene. Hvis du er bange for ikke at kunne sove, kan dine søvnproblemer blive langvarige.

Hvis du bekymrer dig for meget over din manglende søvn, kan det blive en ond cirkel og skabe yderligere søvnproblemer. (Foto: Colourbox)

Hvis du bekymrer dig for meget over din manglende søvn, kan det blive en ond cirkel og skabe yderligere søvnproblemer. (Foto: Colourbox)

Du kigger på klokken, regner ud, hvor mange timer søvn du får, hvis du sover NU. Men det gør du ikke. Næste gang du kigger på uret, er der endnu færre timer til, at du skal op. Du bekymrer dig for, hvad søvnmanglen kan gøre ved dig. Og du får endnu sværere ved at falde i søvn.

»Bekymringen for den manglende søvn kan føre til langvarig søvnløshed,« siger psykolog Annika Norell-Clarke ved Örebro Universitet i Sverige til forskning.no. 

I arbejdet med sin doktorgrad spurgte hun omkring 1.800 svenskere i to distrikter om deres søvnvaner og fulgte størstedelen af dem over halvandet år.

Blandt de, der sov dårligt om natten i begyndelsen af studiet, havde de, der bekymrede sig over manglende søvn, større risiko for at udvikle langvarige søvnproblemer, end dem der var ligeglade.

Ængstelsen er altså ikke kun et symptom på søvnløshed, men kan være en medvirkende årsag. 

Det er en ond cirkel

Bekymringerne kan komme om natten, når man ligger lysvågen, hvor man er træt og ikke fungerer ordentligt. Det bliver en ond cirkel, hvor man bekymrer sig for, at man ikke vil slippe af med søvnproblemerne. Så kan de blive værre.

»Bekymring udgjorde faktisk en større risiko for langvarig søvnløshed end dårlige vaner som at tage en lur midt på dagen,« siger Norell-Clarke.

De, der sov godt på længere sigt, tænkte anderledes.

»De gav ikke søvnproblemerne nær så meget opmærksomhed. De så mindre på klokken om natten og mærkede mindre efter, om de var trætte i løbet af dagen,« siger forskeren.

»Det er ikke overraskende,« siger Bjørn Bjorvatn, professor i almenmedicin ved Universitetet i Bergen og leder for Nationalt kompetencecenter for søvnsygdomme.

»Vi ser ofte hos patienter, at netop det at være bange for ikke at få sovet, virker negativt på indsovningen. Andre studier viser det samme, men det er flot, at det bliver dokumenteret i større grad, hvordan dette udvikler sig over tid,« siger Bjørn Bjorvatn til forskning.no.

To nætters dårlig søvn er okay

Der er meget forskning, der peger på, at søvnmangel kan være sundhedsskadeligt. Det gælder ikke for dig, der har en eller to søvnløse nætter. De, der behøver behandling, har søvnproblemer, der varer i månedsvis.

»Alle sover dårligt indimellem, særligt når der er meget stress i dagliglivet. Det er ikke farligt. Men bliver problemerne langvarige, må man søge hjælp,« siger Norell-Clarke.

Hendes definition på søvnløshed i undersøgelsen, gælder dig, der har problemer mere end tre nætter hver uge over mindst tre måneder.

Søvnproblemerne påvirker din dag, så du fungerer dårligere på arbejdet eller i fritiden.

For de søvnløse tager det mere end en halv time at sove om aften. De vågner i løbet af natten eller meget tidligt om morgenen uden at falde i søvn igen.

Det er vigtigt ikke at bekymre sig for meget

Der er mange årsager til søvnløshed. Gener, angst og depression. Bivirkninger af medikamenter, hjerteproblemer, smerter eller stofskiftelidelser.

Kaffe, TV og andre vaner kan også bidrage. De, der sover værst, er kvinder, ældre og folk med lav uddannelse.

Hos dem, der tilsyneladende ikke har nogen åbenlyse grunde til at blive liggende vågne, er tankemønstrene vigtige, tror Bjorvatn.

»Det er vigtigt ikke at bekymre sig for meget, selvom jeg godt kan forstå, at folk gør det,« siger han.

Deprimerede er ofte søvnløse - søvnløse bliver oftere deprimerede

Bjorvatn mener, at de, der bekymrer sig let i udgangspunktet, også i større grad er urolige for søvnen.

Det tankespinderi, der fører til mange bekymringer, er fælles for de søvnløse, og folk der kæmper med depression.

»Begge grupper har negative tanker om fremtiden, at der ikke er noget håb om at blive rask,« siger den svenske forsker Norell-Clarke.

Deprimerede er ofte søvnløse. Folk med søvnproblemer har ligeledes en højere risiko for at blive ramt af depression end dem, der sover godt.

Bør tages alvorligt tidligt

Tankemønstrene kan ændres. Psykologisk behandling, som forsøger at vende negative tanker, har vist sig at være nyttige.

I en mindre undersøgelse af 64 personer, der led af både søvnløshed og depression, fandt Annika Norell-Clarke ud af, at det at forandre tanker om søvn gennem kognitiv adfærdsterapi lettede på begge problemer.

Norell-Clarke mener, at bekymringerne for søvnmangel bør tages alvorligt tidligt for at forhindre, at søvnproblemer bliver langvarige.

»Vi spørger ind til bekymringer,« bekræfter Bjørn Bjorvatn ved søvncenteret i Bergen.

»Men de, der kommer til os, har allerede definerede søvnproblemer. Det vil være svært at opdage alle, der er urolige for søvnmangel i befolkningen. Men det er vigtigt at være klar over betydningen af bekymringer, når de først kommer til behandling.«

© forskning.no Oversat af Anna Bestle

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.



Det sker