Småbørns-pædagogikken skal udvikles
26 februar 2013

Ni ud af ti danske børn under tre år tilbringer lige så mange timer i et dagtilbud, som deres far og mor gør på arbejde. Et nyt stort forskningsprojekt 'Barnet i Centrum' skal undersøge dagtilbuddenes betydning for de allermindste børns udvikling og læring. Det skriver Aarhus Universitet i en pressemeddelelse.

Samtidig vil forskerne udvikle nye praksisformer, der kan skabe bedre muligheder for alle børn i vuggestue, dagpleje og aldersintegreret institution. Det skal ske gennem en række laboratorieøvelser, hvor forskerne fra Aarhus Universitet sammen med pædagoger fra 18 kommuner vil udforske pædagogiske problemstillinger og afprøve de nye indsigter i praksis.

»'Barnet i Centrum' åbner for store perspektiver for udvikling af 0-3 års-pædagogikken. Projektet ligger i klar forlængelse af Regeringens vision om Fremtidens Daginstitutioner. Og jeg er imponeret over og meget glad for den store opbakning og entusiasme fra de 18 deltagende kommuner. Det tegner godt for fremtidens dagpleje- og vuggestuepædagogik – og dermed de yngste børns trivsel, læring og udvikling,« siger Stig Broström, professor MSO ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, og projektleder på ’Barnet i Centrum’.

Projektet skydes officielt i gang tirsdag 26. februar 2013, hvor de første laboratorieøvelser finder sted under temaerne ’Samspil og læring’, ’ Emotionel relatering & modtagelse’ og ’Planlægning og ledelse’.

LÆS OGSÅ: Pædagogik og hjerneforskning skaber ny læringsmetode

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.