Nyt studie: Der kommer flere planeter som Jorden
Kilde:
21 oktober 2015

KORT NYT FRA UDLANDET:

Der er sandsynligvis hundrede af millioner Jord-lignende planeter i Mælkevejen i dag, men det er kun en lille del, af dem der måske vil opstå i universet i fremtiden, skriver Sciencemag.org.

Jorden blev nemlig skabt relativt tidligt i universets historie, og derfor foreslår nyt studie, at mange potentielle planeter med liv stadig venter på at blive født.

I studiet har forskerne regnet på data fra Hubble Space Telescope for at finde forholdet mellem tidligere planeter og stjernedannelser i universet, der nu er omkring 13,8 milliarder år gammelt.

Den information har de parret med tidligere forsknings bud på, hvor meget hydrogen og helium til overs fra Big Bang, som endnu ikke er blevet til stjerner.

Da Jorden blev født for omkring 4,6 milliarder år siden, var det kun omkring 39 procent af de to grundstoffer, som endnu var blevet til stjerneskyer - hvilket betyder, at der må have været omkring hele 61 procent, som der endnu kunne opstå stjerner og planeter ud af.

I hele universet tyder forskningen på, at kun 8 procent af gasserne har været bundet til stjerner på det tidspunkt, hvor Jorden blev født.

Forskningen er netop udgivet i tidsskriftet Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.