Forsker: Vi finder liv i rummet om 20 år
Den er god nok. Ifølge forskere fra NASA vil vi inden for 20 år finde beviser på, at vi ikke er alene i universet.

Der er god grund til at tro, at vi finder liv på fremmede planeter inden for 20 år, mener forskere fra NASA. I de seneste par år er der allerede blevet opdaget over 1.700 exoplaneter - planeter, der findes uden for vores eget solsystem. (Foto: Shutterstock)

I stedet for at tage på den årlige charterferie, så prøv at forestil dig, at du tager på ferie til en nærliggende planet i det ydre rum og møder nye venner.

Det lyder lidt mere eksotisk, ikke?

Og tanken er slet ikke så urealistisk, som man skulle tro.

Til en paneldebat om liv i universet i NASA’s hovedkvarter i Washington gav NASA-administrator Charles Bolden nemlig stærkt udtryk for, at vi ikke kan være alene i universet, skriver forskning.no.

NASA-astronom Kevin Hand er enig.

»I løbet af de næste 20 år vil vi finde ud af, at vi ikke er alene i universet,« fortæller han.

Se hele paneldebatten i videoen i bunden af denne artikel.

Over 1.700 exoplaneter

Og der er god grund til at tro på folkene fra NASA. Inden for de seneste par år har NASA nemlig opdaget over 1.700 exoplaneter – planeter, der findes uden for vores solsystem – mens 5.000 andre stadig skal bekræftes.

Samtidig findes også milliarder af planeter i vores egen galakse. Det anslår NASA med hjælp fra Kepler-teleskopet.

Andre teleskoper som Spitzer og Hubble har også sat fart på jagten af nye stjerner og deres planetsystemer.

De hjælper nemlig til med at beregne afstanden mellem planeter og stjerner og afgør, om planeternes temperatur tillader flydende vand - en forudsætning for liv.

Ny forskning fra University of East Anglia i England har netop konkluderet, at have spiller en afgørende rolle for liv på fremmede planeter, skriver Sciencedaily.com.

Snart kan verden ændres for altid

Indtil videre har en planet skilt sig ud, nemlig Kepler 186-f. Den er på størrelse med Jorden, ligger 500 lysår fra os, og så har den sandsynligvis en atmosfære.

»For fem år siden vidste vi ikke, at 10-20 procent af stjernerne rundt om os har planeter på størrelse med Jorden i den beboelige zone. Det er inden for vores rækkevidde at gøre en opdagelse, der vil ændre verden for altid,« fortæller Matt Mountain fra Space Telescope Science Institute i Baltimore, der også deltog i NASA’s paneldebat.

I løbet af de næste par år er der planer om at opsende tre nye teleskoper: Transiting Exoplanet Surveying Satellite (TESS), James Webb Space Telescope og Wide Field Infrared Survey Telescope.

De skal hjælpe til i jagten på nye exoplaneter og lede efter vanddamp og kuldioxid i atmosfæren.