Ny snabelforskning: Elefanter har ekstremt veludviklet næse
Kilde:
23 juli 2014

KORT NYT FRA UDLANDET:

Et nyt studie viser, at elefanter har en af de mest veludviklede næser af alle pattedyr, skriver The Washington Post.

Den nye undersøgelse på afrikanske elefanter viser, at elefanten har 2.000 forskellige gener for olfaktoriske receptorer – signalmodtagere, som kan opsnappe lugte. Det er ifølge Washington Post dobbelt så mange som hunde og fem gange så mange som mennesker.

Men forskere siger til avisen, at der ikke er nogen klar sammenhæng mellem det at have mange gener for olfaktoriske receptorer og at være god til at sniffe -det handler ikke kun om antallet af gener, men også hvordan dyrene bruger dem, lyder det.

»Vi ved ikke rigtigt, hvordan antallet af gener for olfaktoriske receptorer hænger sammen med evnen til at lugte. For eksempel er hunde kendt for at være gode til at lugte, men vi ved allerede, at de har færre gener (for olfaktoriske recptorer, red.) end mus, selvom mus ikke har samme evne (til at lugte, red.),« siger Yoshihito Niimura fra University of Tokyo til Washington Post.

Ifølge forskerne er fordelen ved elefanternes mange olfaktoriske gener formentlig, at de har en evne til at identificere en bredere skare af forskellige lugte.

Fra tidligere studier ved man ifølge Washington Post, at elefanter kan skelne mellem meget ens duftmolekyler, som mennesker og andre primate ikke kan skelne mellem.