CERN afslører hemmelighed bag skydannelse
Kilde:
07 oktober 2013

KORT NYT FRA UDLANDET:

Forskere fra CERN-instituttet er kommet et skridt nærmere at svare på, hvordan aerosoler – små luftbårne partikler – bliver dannet i atmosfæren, og hvilke gasser er ansvarlige for dannelsen. Det skriver instituttet i en pressemeddelelse.

Aerosoler kan danne skyer, som reflekterer sollyset, og derfor har de en kølende effekt på klimaet – men i hvilket omfang debatteres.

CERN-forskerne beskriver i Nature, hvordan de byggede en atmosfære-simulator, hvori de observerede, hvordan ubetydelige mængder amin-dampe indgik i kombination med svolvsyre til at danne aerosoler. Ydermere har forskerne fundet ud af, at ioniserende stråling fra kosmisk stråling - modsat resultaterne fra tidligere dansk forskning - ikke synes at have en stor effekt på formationen af aerosoler og dermed skydannelsen, skriver CERN.

Forskerne fra CERN blev overrasket over, hvor lave koncentrationer der skulle til for at danne aerosolerne, og de peger på, at der kan være tale om en betydeligt større afkølings-mekanisme end hidtil antaget.