Derfor slipper du ikke for bakterier på hospitalet
Bakterier anvender et indtil nu ukendt våben til at modstå sterilisation af medicinsk udstyr, og de bliver blot stærkere af, at vi bekæmper dem på hospitalerne.

Personalet på hospitalerne knokler for at holde bakterier væk, men indsatsen gør bare bakterierne stærkere. (Foto: Colourbox)

Hvert år dør sygdomssvækkede og gamle mennesker på hospitalet, fordi deres immunsystem er blevet overrumplet af de såkaldte multiresistente bakterier.

Disse bakterier lader sig ikke slå ud af de gængse former for antibiotika.

Og de er en tilbagevendende udfordring for landets hospitaler, for der kommer jævnligt nye udbrud.

Nu viser ny dansk forskning, at en bestemt og meget udbredt type af disse multiresistente bakterier bærer på et 'skjold', som gør den ekstra vanskelig at slå ihjel.

Men ikke nok med det. Bakterien kan også videregive denne egenskab til andre typer bakterier.

»Bakterierne bliver resistente over for antibiotika, men også resistente over for den varmepåvirkning, som man for eksempel anvender under rengøring af varmefølsomt medicinsk udstyr,« fortæller ph.d.-studerende i mikrobiologi fra Statens Serum Institut og Roskilde Universitet, Martin Saxtorph Bojer.

Forskeren står bag en ny videnskabelig artikel om fænomenet. Han fortæller, at jo mere vi behandler med antibiotika, des mere bliver bakterierne vilde efter at kopiere det dobbelt-beskyttende skjold fra hinanden.

Gen-app beskytter bakterierne

Martin Bojer har i sit studie sammen med nogle kollegaer isoleret et gen fra den multiresistente bakterie Klebsiella pneumoniae.

Resistens betyder, at bakterierne kan overleve et angreb med antibiotika eller varme et stykke tid, men ikke nødvendigvis uden at blive skadet af angrebet.

Genet koder for et protein, der kan hjælpe bakterien til at overleve i hospitalsmiljøet.

Det er et gen, som findes på et såkaldt plasmid, som er et ekstra program af gener, som bakterien kan bruge, udover dets faste standardprogram af gener, som ligger i bakteriens kromosom.

»Et plasmid er et ekstra element, der ikke som kromosomet er tvingende nødvendigt for bakteriernes overlevelse. Men plasmiderne koder for nogle gener, som bakterierne kan bruge. Det er gener, som er relevante for bakterierne under særlige omstændigheder,« forklarer Martin Saxtorph Bojer.

En særlig omstændighed kan være, at bakterierne bliver bombarderet med antibiotika, eller at de bliver varmebehandlet.

Bekæmpelse øger antallet af bakterier

Det paradoksale er, at når hospitalerne skærper indsatsen mod disse krasbørstige bakterier, så bliver der blot flere bakterier, som bruger plasmidet som skjold.

»Når man bruger antibiotika, slår man alle de bakterier ihjel, som ikke er resistente. Men alle dem, der har det her plasmid, kan overleve og forblive i hospitalsmiljøet eller i patienten,« forklarer Martin Saxtorph Bojer.

Skjold gør bekæmpelse dobbelt så vanskeligt

Der sker således en selektion, dvs. en 'udvælgelse', sådan at det er de plasmid-bærende bakterier, som formerer sig.

Udvælgelsen sker dog ikke kun pga. antibiotikabehandlingen.

Varmefølsomt udstyr kan f.eks. være endoskoper, som blandt andet bliver brugt til kikkertundersøgelser. De kan højst tåle varmetemperaturer under 60 grader.

Endoskoper er en type udstyr, som udgør en stor risiko for overførsel af bakterier fra en patient til en anden. Det varmefølsomme udstyr bliver ud over varmebehandling også udsat for kemisk rengøring for at fjerne bakterier.

Også den steriliserende rengøring af instrumenter kan øge antallet af bakterier, som både er beskyttet mod antibiotika og mod milde angreb af varme.

»Selektionen kan ske af to veje. Enten selekterer du for multiresistente bakterier ved at bruge antibiotika, og dermed følger den varmeresistente egenskab med i det samme plasmid. Men omvendt kan der også indirekte blive selekteret for multiresistens, selvom man ikke har påført bakterien antibiotika, fordi den til en vis grad er varmeresistent og dermed har en øget overlevelsesevne,« forklarer Martin Saxtorph Bojer.

Bakterier gider ikke bære skjoldet

I en verden, hvor vi ikke behøvede at bekæmpe bakterierne, så gad bakterierne ikke bære plasmid-skjoldet.

»Bakterierne har en 'økonomisk' fordel ved ikke at gå rundt og bære for meget bagage, medmindre de skal bruge det,« siger Martin Saxtorph Bojer.

God idé at overveje rengøringsprocedurer

Kampen mod multiresistente bakterier er altså en problemstilling, som bider sig selv i halen – og især når det gælder Klebsiella pneumoniae og dens plasmid-våben.

I samfundsdebatten om multiresistente bakterier bliver der ofte argumenteret for, at vi skal være mere tilbageholdende med at bruge antibiotika.

Men opdagelsen af plasmidet med den dobbelte beskyttelse betyder ifølge Martin Saxtorph Bojer, at hospitalerne måske også er nødt til at nytænke deres steriliserings-procedurer, når det gælder varmefølsomt medicinsk udstyr.

Forskerne bag opdagelsen undersøger nu, om plasmidet bidrager med andre resistensmekanismer i bakterierne.