Videnskab.dk flytter nu til Vesterbro under samme tag som Mediehuset Ingeniøren. Dermed skaber vi den største klynge for videnskabs- og teknologijournalistik i Danmark.
»På et tidspunkt hvor medieverdenen er under pres, er det vigtigt at styrke den videntunge journalistik. Mediehuset Ingeniøren ser en mulighed for at bidrage dertil ved at samle kloge og kvalitetsbevidste nichemedier. Derved skabes bedre vilkår for en nødvendig videnskabs- og teknologijournalistik, der lødigt kan kaste lys over væsentlige spørgsmål af afgørende betydning for samfundets udvikling og den enkeltes erkendelse,« siger Arne R. Steinmark, chefredaktør og adm. direktør i Mediehuset Ingeniøren.
I etableringsfasen og siden åbningen i april 2008 har videnskab.dk været huset af Danmarks Tekniske Universitet, der således har været med til at hjælpe os i gang. Med flytningen markerer vi vores status som selvstændigt og uafhængigt medie.
Videnskab.dk skal ud og stå på egne ben. Som en relativt lille medievirksomhed ser vi klare fordele at indgå i – og bidrage til at skabe – et kreativt og kompetent mediemiljø, præget af gensidig inspiration. Mediehuset Ingeniøren har en seriøs tilgang til forskningsstoffet, som er vores kerneområde, og er derfor en naturlig partner.
Videnskab.dk dækker også de humanistiske videnskaber og samfundsvidenskaberne og har hermed et bredere fokus end Ingeniøren. Men vi har indholdsfagligheden til fælles hele vejen rundt.
Videnskab.dk flytter primo juli ind i lokalerne på Vesterbro i hjertet af København.
\ Kilder
\ Videnskab.dk med seks redaktionelle medarbejdere udspringer af Tænketanken vedrørende forståelse for forskning, der anbefalede etableringen af en national forskningsportal i form af et netmedie med populær formidling af forskning til især de unge. Det Frie og Det Strategiske Forskningsråd, Forsknings- og Innovationsstyrelsen samt Kulturministeriet støtter videnskab.dk. Efter det første år har videnskab.dk ca. 74.000 unikke brugere, 145.000 besøg og 370.000 sidevisninger om måneden.
Mediehuset Ingeniøren med 65 redaktionelle medarbejder ejes af Ingeniørforeningen i Danmark. Husets traditionelle flagskib er Nyhedsmagasinet Ingeniøren, der har et oplag på ca. 70.000 og 164.000 læsere. Til Nyhedsmagasinet Ingeniøren knytter sig Ing.dk, der har 100.000 unikke besøgende og knap 200.000 besøg om ugen.Mediehuset Ingeniøren udgiver endvidere Version2.dk til de it-professionelle med ca. 40.000 unikke besøgende og 75.000 besøg om ugen.