Vild video: Så smuk er Jupiters stormfyldte nordpol
Få en infrarød guide til nordpolen på Solsystemets største planet, Jupiter.

Videoen er en 3D-illustration lavet ved hjælp af fotos. De gule områder er dybest og varmest, mens de mørke områder er koldere eller højest i atmosfæren. (Video: NASA)

Det er ikke særligt længe siden, at NASA offentliggjorde fantastiske billeder af Jupiter, og især et af billederne, der minder om et van Gogh-maleri, fik stor opmærksomhed i medierne.

Nu er det amerikanske rumagentur klar med endnu en fortryllende fremstilling af den gigantiske gasplanet, og denne gang i form af en video.

Det er rumsonden Juno, der har knipset løs omkring Jupiter siden sommeren 2016, og nu er forskerne klar med en 3D-video, der, ved hjælp af Junos billeder, viser en infrarød udgave af de vilde storme på Jupiters poler.

Som videoen viser, er Jupiters nordpol domineret af et enormt uvejr, hvor en kæmpe cyklon er omkranset af otte cykloner, der hver har en diameter på mellem 4.000 og 4.600 kilometer.
Instrumentet, der har fanget de billeder, som videoen bygger på, har afdækket det vejr, der ligger 50 til 70 kilometer under Jupiters højeste skyer.

Jupiters 'bælter' roterer med forskellig fart

I endnu en 3D-video viser NASA's forskere, hvor langt de er kommet med at finde ud af, hvordan Jupiters magnetiske felt bevæger sig.

Nu håber forskerne, at videoerne kan hjælpe dem med at forstå de kæmpe kræfter, der er på spil på planeten.

Tidligere i år kunne man på Videnskab.dk læse nyheden om, at Jupiter har en kerne af magnetisk brint, der fungerer som en fast kerne.

Nu er forskerne kommet frem til, at forskellige dele af planetens indre bevæger sig med forskellig fart.

Se, hvordan det ser ud, i videoen herunder.

Videoen viser bevægelserne i Jupiters dynamo – eller maskine – der driver planetens magnetfelt. (Video: NASA)