Sådan søger forskerne efter liv i rummet
Søgen efter liv i rummet handler ikke om små, grønne aliens, men om at finde en fjern planet med de helt rigtige leveforhold. Professor Sara Seager fortæller i denne TED-talk om jagten på exoplaneter og liv langt fra Jorden.

Statistisk set kredser mindst én planet om hver eneste stjerne i universet, mener Sara Seager. (Video: TED Talk)

Vores sol er som bekendt kun én af mange. Faktisk er hver eneste stjerne en sol, som potentielt kan være centrum for et planetsystem.

Alle stjerner har statistisk set mindst én planet i kredsløb om sig, forklarer Sara Seager, der er professor ved det prestigefyldte Massachusetts Institute of Technology.

Og en eller flere af de planeter kan huse liv.

»Der er bare så mange stjerner og så mange planeter, at der naturligvis må være liv derude,« siger Sara Seager i den TED-talk, du kan se i videoen ovenfor.

LÆS OGSÅ: Astronomer fejrer jubilæum for exoplaneter

Exoplanet har to sole

Exoplaneter er fjerne planeter, der kredser om andre stjerner end vores egen sol. Dem er Sara Seager lidt af en ekspert i.

I sin TED-talk gennemgår hun nogle af sine yndlinge blandt de nyopdagede planeter. Blandt dem er Kepler-16b, som i stil med Star Wars-planeten Tatooine har to sole.

Den kan du læse mere om her: Nyopdaget planet kredser om to stjerner

I videoen kan du lære endnu flere af planeterne uden for vores solsystem at kende.

Søgen efter Exo-Earth er vejen til at finde liv i rummet

Den planet, Sara Seager og mange andre forskere allerhelst vil finde, er dog en helt særlig type exoplanet. En, der ligner Jorden og som kan huse liv: En Exo-Earth.

Sara Seager har viet sit liv til denne søgen efter Exo-Earth. Hun håber, at forskerne kan knække en kode, der gør, at vi fremover kan finde hundrede versioner af Jorden. Det kræver, at især planeternes atmosfærer bliver ordentligt undersøgt.

Med den nye generation af rumteleskoper er målet tættere på.

»Det her er første gang i menneskets historie, at det virkelig er inden for rækkevidde for os,« siger Sara Seager.