Rum-lignende rodknolde laver bæredygtig gødning til planter
Rodknolde kan mere end at se fuldstændig eventyrlige ud, når de bliver udsat for et særligt lys. De bidrager også til at skabe bæredygtig gødning til planter.
Fotokonkurrence 2019

Billedet viser to rodknolde på roden af bælgplanten 'Lotus japonicus'. Denne plante har symbiose med jordbakterien 'Mesorhizobium loti'. I symbiosen får bakterien kulhydrater fra planten, og bakterien leverer fikseret kvælstof til planten. Derfor kan planten undvære kvælstof gødning. Bakterierne er farvet med enzymet LacZ (mørkeblåt), og plantens cellekerne er farvet med DAPI (fluorescerende lys), Kernerne ses som lyseblå prikker. Man kan se bakterierne i den unge rodknold og på overfladen af den ældre knold. Sådan fortæller manden og forskeren bag fotoet, Niels Sandal. Han har passende døbt billedet; To Rodknolde. (Foto: Niels Sandal)

Rodknolde, gødning og bakterier er ikke det første, der popper op i hovedet på undertegnede journalist ved synet af den hvide sne-agtige boble, der mest af alt ligner en fremmed planet med en mørkeblå plamage i forgrunden, der leder tankerne hen på julemanden med sin kane.

Ikke desto mindre er forskningen bag billedet netop centreret om bælgplanters evne til at fremstille plantegødning, forklarer Niels Sandal - manden bag fotoet - der er en del af Danmarks Grundforskningsfonds fotokonkurrence 2019.

»Billedet viser to rodknolde på roden af bælgplanten 'Lotus japonicus' - også kaldet japansk kællingetand. Denne plante har symbiose med jordbakterien 'Mesorhizobium loti'. I symbiosen får bakterien kulhydrater fra planten, og bakterien leverer fikseret kvælstof til planten. Derfor kan planten undvære kvælstof-gødning,« siger han, der forsker i planter og molekylærbiologi på Aarhus Universitet.