Her er verdens mest ildelugtende blomst
To eksemplarer af en af verdens største blomster var for nylig i fuldt flor på samme tid - til blandet fornøjelse for de besøgende. 'Ligblomsten', eller 'Penisblomsten', lugter af råddent kød, døde dyr og opkast.

Ved et heldigt sammentræf blomstrede to eksemplarer af verdens mest ildelugtende blomst samtidig - den ene i Paignton Zoo i Devon i det sydøstlige Storbritannien og den anden i Royal Botanic Gardens i Edinburgh.

Det er en meget sjælden begivenhed for titan arum-blomsten, der er hjemmehørende i det vestlige Sumatra - og for at det ikke skal være løgn, er et eksemplar på Cornel University i New York også begyndt at blomstre.

Forskerne identificerede for nylig det enzym, som spiller en nøglerolle i produktionen af rosernes behagelige duft. Titan arum - eller Amorphophallus titanium - er derimod kendt for sin stærke lugt, der minder om rådnende kød.

Som et øjenvidne i Edinburgh sagde: »Da blomstringen var på sit højeste i drivhuset, fik lugten vores øjne til at løbe i vand.«

Hvad er historien bag denne forunderlige plante, og hvorfor er den så ildelugtende?

Vi kan takke victorianerne for titum arum

Victorianerne var meget begejstrede for opdagelsesrejser.

Det var langt inde i, hvad vi i dag kalder Tanzania, at den amerikanske journalist Henry Morton Stanley i november 1871 (angiveligt) ytrede de berømte ord 'Doctor Livingstone, I presume?'

Et par år senere i Sumatras regnskov blev der foretaget en lidt mindre betydningsfuld - og meget mere ubehagelig - opdagelse. Odoardo Beccari, en botaniker fra Firenze, blev den første vesterlænding, som observerede verdens mest ildelugtende plante.

Han sendte frø og rodknolde hjem, og nogle af frøene fandt vej til Kew Gardens i London. Det var her, Amorphophallus titanium blomstrede for første gang i Vesten i 1889. Planten har faktisk en britisk slægtning i den plettede arum Arum maculatum, som også vokser i Danmark.

Blomsten kan lugtes på 800 meters afstand

Det kræver stor tålmodighed at dyrke Amorphophallus titanium. Planten blomstrer uregelmæssigt med flere års mellemrum. Den har en kæmpe underjordisk rodknold, der kan veje op til 75 kg og producerer ét stort blad, der kan blive op til 6 meter højt.

Titan arum, populært kaldet Ligblomsten, er en dækfrøet plante i Amorphophallus-slægten med en af verdens største blomsterstande. Den er kendt for sin stærke lugt, der minder om et rådnende dyr.
(Foto: WikimediaCommons/US Botanic Garden)

En gang imellem producerer den en kæmpe blomsterstand, som kan blive op til 3 meter høj med små individuelle, maskuline og feminine blomster ved plantens fod, der er omgivet af et stort grønt kronblad kaldet 'spathe'.

Det sker i gennemsnit kun hvert 10. år. Men når det endelig sker, ved man det. Det siges, at blomsten kan lugtes på en afstand af 800 meter.

Titan arum er forklædningens mester

Planten er også er kendt under navnet 'ligblomsten' på grund af sin ildelugtende duft. Lugten skaber illusionen af et rådnende kadaver, hvilket tiltrækker ådselsædende biller, som lokkes ind i blomsten og bestøver den.

Blomstens 'spathe' er grøn på ydersiden, mens blomsterhovedet er rødt, så det ligner kød. Planten er meget snedig - når den blomstrer, bliver den 36 grader varm, hvilket får molekylerne til at sprede sig gennem fordampning. Det forstærker forestillingen af 'varmt kød'.

Insekterne kravler over blomstens spathe og lægger deres æg i, hvad de tror er råddent kød. Undervejs i processen overfører de pollen, som så bestøver planten.

Molekylerne bag stanken er blevet identificerede

Få nogle år siden identificerede forskerne ved Kew Gardens hvilke molekyler, der er anvarlige for den frygtelige stank af rådnende kød, døde dyr og et strejf af opkast.

Det viste sig, at molekylerne dimenthyl disulfid (DMDS) og dimenthyl trisulfid (DMTS) har hovedansvaret for stanken.

Begge har været kendt i laboratorierne gennem flere år - og de lugter aldeles forfærdeligt.

Små mængder af de stinkende molekyler findes også i øl

I små mængder fungerer molekyler som DMDS og DMTS som den 'fordærvede' smag i øl (DMDS er et biprodukt af gæringsprocessen).

Forskerne undersøgte forskellige arter af Amorphophallus-slægten, heriblandt titan arum og fandt, at de fleste producerer DMDS og DMTS.

I 2003 fik Botanisk Have ved Statens Naturhistoriske Museum i København foræret en Amorphophallus titanum af Bonns Botaniske Have. Efter ni års venten blomstrede planten for første gang i Danmark 21. juni 2012. Da der kan gå op til 15 år mellem blomstringerne, var det en lille sensation, da den igen i juli 2014 efter kun to år blomstrede igen. I den botaniske have i Denver, USA, har en Amorphophallus titanum netop blomstret (21. august 2015) - det tiltrak op mod 25.000 mennesker alene i dagene op til begivenheden. Det var første gang, den 13 år gamle plante foldede sig ud.

Nogle af arterne bruger også andre molekyler, organiske syrer som dem, man kan finde på 'svedig hud', såvel som indol - et molekyle, der tildels er ansvarlig for lugten i menneskelige ekskrementer.

Det er ikke den eneste plante, der lugter sådan. Forskerne, der undersøgte den sydafrikanske blækspruttesvamp (Clathrus archeri), opdagede, at den producerede dimethyl disulfid - præcis på samme måde som et stykke råddent kød eller en død rotte.

Molekylerne hjælper svin og hunde til at finde trøfler

En anden arum (Helicodiceros muscivorus) er kendt som 'død-hest-arum' - du kan nok gætte dig til hvorfor. Den findes i Sardinien og på Korsika.

Planten producerer dimenthyl sufid (DMS), DMDS og DMTS for at tiltrække spyfluer. Dimethyl sulfid er en lugt, vi alle kender. Den er en del af svovlkredsløbet og er ansvarlig for 'duften af havet'.

Det er også dimenthyl sulfid, som grise og hunde tiltrækkes af, når de leder efter de sorte trøfler i visse dele af Frankrig.

DMDS og DMTS er forbundet med duften af de hvide italienske trøfler.

Så det er ikke lige Amorphophallus titanium, man har i tankerne, når man siger: 'Sig det med blomster'. Disse blomster råder over et overflødighedshorn af utrolige dufte, der bringer glæde og griber fat i de følelser, som ord ikke kan nå.

Sam Cotton hverken arbejder for, rådfører sig med, ejer aktier i eller modtager fondsmidler fra nogen virksomheder, der vil kunne drage nytte af denne artikel, og har ingen relevante tilknytninger. Denne artikel er oprindeligt publiceret hos The Conversation.

The ConversationOversat af Stephanie Lammers-Clark