Jubiiiiter - Juno er i kredsløb om solsystemets største planet
Tidligt i morges lykkedes det rumsonden Juno at gå i kredsløb om Jupiter. Rejsen har varet fem år, og nu vil NASA endelig kunne undersøge den store planet tæt på.

En kunstners illustration af rumsonden Juno i kredsløb om Jupiter. (Illustr: NASA/JPL-Caltech)

En gruppe forskere sidder i et mørkt rum og stirrer på en kurve på en skærm. De trækker den længe nok til, at man kommer i tvivl, om noget mon er gået galt..

Men så bryder de alle ud i jubel og klapsalver.

De har lige modtaget signalet fra deres sonde 869 millioner kilometer væk. Rumsonden Juno er nu i kredsløb om Jupiter efter en rejse på næsten fem år.

Det skete uden problemer kl. 5.55 dansk tid.

Rumsonden skulle ændre sin vinkel og sænke sin fart med næsten 2000 kilometer i timen for at blive fanget af Jupiters tyngdekraft, men alt gik efter planen.

»Det her er den eneste gang, hvor jeg ikke har noget imod at sidde fast i et rum uden vinduer om natten den fjerde juli,« siger Scott Bolton, der er forskningsleder for Juno-missionen og kommer fra Southwest Research Institute i San Antonio i USA, til NASA.com.

LÆS OGSÅ: Mens vi venter på Juno: Det ved vi om Jupiter

NASA's forskere jublede, da Juno gik i kredsløb om Jupiter efter den næsten fem år lange rejse. (Foto: Screenshot af NASA's live-transmission.)

Rundt om Jupiter på 54 dage

Juno vil i første omgang kredse rundt om Jupiter i en cyklus, der varer 53,5 dage.

Ved at cirkle langsomt rundt om den kæmpestore planet, sparer den brændstof, indtil den i NASA’s primære forskningsperiode vil stige til en hastighed, hvor den når rundt om Jupiter på 14 dage.

Turen rundt om Jupiter er ikke ren sommerferie for rumsonden, der på sin vej hen over Jupiters orange, røde og brune skyer, vil blive udsat for enorme mængder stråling.

»Vi leder ikke efter ballade, vi leder efter data. Problemet er bare, at når man leder efter den slags data, som Juno gør, så er man nødt til at bevæge sig ind i områder, hvor man kan støde på problemer rigtig hurtigt,« siger Scott Bolton til NASA.com.