James Webb: Se billederne af den underfulde Cartwheel-galakse
Cartwheel galakse james webb ringgalakse udvikling infrarød NASA ESA teleskop rummet stjerner

Den gådefulde Cartwheel-galakse var sandsynligvis en spiralgalakse som Mælkevejen, indtil en anden galakse koliderede med den. (Foto: NASA / ESA / CSA / STScI)

03 august 2022

James Webb-teleskopet har allerede leveret imponerende billeder fra de fjerneste kendte afkroge af verdensrummet.

Nu har teleskopet vendt sit instrumentbræt mod Cartwheel-galaksen - også kendt som ESO 350-40 eller PGC 2248 - og de nye billeder afslører detaljer om såvel stjerneformationer som det sorte hul, der udgør galaksens centrum.

Det skriver NASA i en pressemeddelelse.

Det er Webbs uovertrufne infrarøde instrumenter (NIRCam og MIRI), der har indfanget de detaljerede billeder af den hjul-lignende galakse, der befinder sig 500 millioner lysår væk.

Forskerne mener, at galaksen har sit unikke udseende som resultat af et sammenstød mellem en spiralgalakse og en mindre galakse.

Dette har resulteret i en såkaldt ring-galakse med en ydre, farverig ring og en indre, mere lysstærk ring, samt 'tråde' der løber mellem de to. Begge udvider de sig som ringe i vandet, udløst af det galaktiske sammenstød.

Billedet hér er taget af Webbs MIRI-instrument. I forgrunden ses Cartwheel-galaksen med sine to ringe. Den store mængde støv fra den indre ring har gjort det svært for Webbs forgængere at få et godt kig, men de nye billeder afslører meget hidtil uset aktivitet. (Foto: NASA / ESA / CSA / STScI / Webb ERO Production Team)

Den indre ring  er domineret af brændvarmt støv, der omgiver enorme klynger af unge stjerner. Ude i yderringen finder man supernovaer og nyfødte stjerner, der bliver til, når ringen udvider sig og støder sammen med gasskyer.

Grundet både afstand og mængden af støv har galaksen ikke været helt nem at spotte, men med sine infrarøde instrumenter har Webb haft bedre forudsætninger end sine forgængere, særligt for at indfange de helt unge stjerner.

Du kan se billederne i deres fulde opløsning hér.

seh