Fantastisk syn: Forskere filmer kolibrier, der flyver gennem vandfald
Kolibrier kan flyve gennem vandfald

Små fugle har en utrolig teknik, der gør dem i stand til at trænge gennem vandfald. (Foto: Victor Ortega-Jimenez)

27 august 2020

Hvad gør man, når vanddråber er næsten lige så store, som en selv?

For nogle insekter og fugle er et vandfald som en levende mur.

Men stære, vandstære og mursejlere kan utroligt nok flyve lige igennem, og de bygger reder i ly af vandstrømmen. Det skriver Science.

Her kan de beskytte deres unger fra store fugle og blodsugende insekter, som ikke kan trænge gennem vandet.

Nu er det endelig lykkedes forskere at opklare og filme, hvordan de små flyvere klarer sig gennem de brusende vandfald.

Selvom kolibrier ellers ikke typisk ses flyve gennem vandfald, valgte forskerne at undersøge fænomenet ved hjælp af den lille fugl, som er nem at arbejde med i laboratorieforsøg på grund af dens beskedne størrelse.

Forskerholdet opsatte et lille vandfald og placerede en foderstation på den ene side.

Selvom vandfaldet var meget mindre end dem, fuglene ville møde i naturen, var vandtrykket højt nok til, at man kunne inspicere, hvordan de små flyvere klarer sig gennem vandet, skriver Science.

Kolibrien vender siden til vandfaldet og bryder vandet med den ene vinge. Det er en helt anden metode end den, forskerne havde forudset. (Video: Victor Ortega-Jimenez)

Og den metode, fuglene anvendte, kom bag på forskerne.

De havde forudset, at kolibrierne ville folde vingerne, sætte tempoet op og trænge igennem vandfaldet som et projektil.

Men som du kan se i videoen ovenfor, vendte næsten alle fuglene i stedet siden til og delte vandstrålerne med den ene vinge, før de bevægede resten af kroppen gennem det brudte vandfald.

»Intet i litteraturen kunne forudse det,« fortæller biolog og hovedforfatter til studiet Victor Ortega-Jiménez til Science.

På den måde har fuglen hele tiden en vinge i vandet, mens den anden vinge skaber fremdrift.

Forskerne undersøgte også, hvordan endnu mindre flyvende dyr som fluer ville klare den våde udfordring.

For insekterne viste opgaven sig at være noget mere lumsk og farlig, skriver Science.

Og for mange af dem var vejen gennem vandet enten umulig eller lig med den visse død.

Det betyder altså, at vandfald formentlig fungerer som en beskyttende barriere mellem rugende fugle og de mange farer på den anden side.

mvh