Verdens kedeligste forsøg tæt på klimaks
PODCAST: Efter 86 år sker der for en gangs skyld noget i laboratoriet på University of Queensland, der formentlig lægger hus til verdens kedeligste forsøg.

Ulidelig spænding: Professor John Mainstone venter med tilbageholdt åndedræt på, at der endelig igen skal ske noget i verdens kedeligste forsøg. (Foto: University of Queensland)

Det er lige så kedeligt som at se maling tørre: The Pitch Drop Experiment, verdens længstvarende fysikeksperiment.

I 1927 satte Thomas Parnell fra University of Queensland i Australien det simple forsøg op, hvor en meget tyktflydende klump beg, langsomt - meget langsomt - drypper ned i et bæger. Kun otte dryp er det blevet til i de 86 år.

Nu er der gået hele 13 år, siden der sidst faldt en klump sort beg ned i bægeret. Så alle holder vejret og venter på, at dråben hvert øjeblik slipper sit tag i den glastragt, Parnell i sin tid smed den op i.

Hør et klip fra P1's Videnskabens Verden om eksperimentet her:

- og lær mere om de sejt flydende væsker i Videnskabens Verdens podcast.

Du kan også følge eksperimentet live via det, der må være verdens kedeligste webcam, på hjemmesiden for The Pitch Drop Experiment.