Se udviklingen i den globale opvarmning på 26 sekunder
År 2011 var det niende varmeste år siden 1880, viser en ny rapport fra NASA. Følg udviklingen i denne video, hvor 131 års global opvarmning er kogt ned til 26 sekunder.

Den globale, gennemsnitlige overfladetemperatur i 2011 var den niende varmeste siden år 1880. Det viser en ny og opdateret rapport lavet af NASA-forskere.

Målingerne viser desuden, at ni af de ti varmeste år, der nogensinde er registreret, ligger i perioden efter år 2000.

»Selv med orkanen La Niñas kølende effekt og en lav solaktivitet de sidste mange år, var 2011 et af de ti varmeste år, vi nogensinde har registreret,« siger direktøren for NASA's Goddard Institute for Space Studies (GISS), James E. Hansen ifølge LiveScience.

Solpletter knyttes sammen med tidligere klimaændringer

Solaktiviteten refererer til aktiviteten i solens magnetfelt. Udsving i solaktiviteten, for eksempel på grund af solpletter, er af nogle forskere blevet knyttet til tidligere ændringer i klimaet - bl.a. under Den lille Istid mellem år 1300 og 1850, hvor temperaturen faldt drastisk i Nordeuropa.

Andre forskere er dog mere skeptiske over for den teori, og James E. Hansen mener, at den nye rapport modbeviser hypotesen.

Den lille Istid varede fra begyndelsen af 1500-tallet til op i 1800-tallet. Gennemsnitstemperaturen faldt, og først fra omkring år 1850 begyndte det igen at blive varmere.

Konsekvenserne var ændrede livsbetingelser i Nordeuropa. Isbræer i Alperne voksede og slugte hele landsbyer. Også isen omkring Nordpolen bredte sig, og man ved, at eskimoer i hvert fald seks gange er gået i land i Skotland.

Kilde: Emu.dk

»Det faktum, at temperaturen er steget på trods af Solens lave aktivitet, er et utvetydigt bevis for, at det er drivhusgasser og ikke Solen, der er den dominerende drivkraft bag den globale opvarmning,« siger han.

Udmelding bygger på data fra 1000 meteorologiske stationer

Rapporten er udarbejdet af GISS på grundlag af vejrdata fra mere end 1000 meteorologiske stationer rundt om i verden, satellitobservationer af havets overfladetemperatur og målinger fra Antarktis Research Station.

Som grundlag for analysen har NASA desuden brugt et offentligt tilgængeligt computerprogram til at beregne forskellen mellem overfladetemperaturen i en given måned og den gennemsnitlige temperatur for det selvsamme sted i perioden mellem 1951 til 1980.

»Vi ved, at vores planet absorberer mere energi, end den frigiver. Så vi vil fortsætte med at se en tendens til stigende temperaturer,« mener James E. Hansen.